Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 110 av 200

Forskning och utveckling kategorier

Internationellt: Inklusion og eksklusion i skolens praksis

2017-06-20
I skolers praksis skabes implicit, ubevidst og over tid billeder og forståelser af den ideale elev, og alle elever kategoriseres ud fra dette billede som enten normale eller afvigende. Det viser et internationalt forskningsreview gennemført med det formål at finde frem til national og international forskning, der udforsker skolers praksis som en social praksis, der…
Forskning och utveckling kategorier

Depression hos unga personer

2017-06-20
I sin avhandling vid avdelningen för hälsovetenskap, Mittuniversitetet har Heléne Zetterström Dahlqvist undersökt bestämningsfaktorer som på olika nivåer (individuell, psykosocial och strukturell) kan kopplas till depression och depressiva symptom hos ungdomar i Sverige. Hon har också studerat om en förebyggande metod (DISA) som används i skolor har effekt, när den används av skolans personal. (s.10)
Forskning och utveckling kategorier

Språkutveckling och ökad fantasi tack vare bokutmaning

2017-06-16
Det är viktigt att elever uppmuntras till att läsa, inte minst för att stimulera språkutveckling men även för att läsning bidrar till ökad fantasi och empati. Det säger Sara Seyffart, svensk- och dramalärare på Östervångsskolan, en av Specialpedagogiska skolmyndighetens skolor för elever som är döva eller som har en hörselnedsättning.
Forskning och utveckling kategorier

Så stöttar du särskilt begåvade elever

2017-06-15
Särskilt begåvade elever har hög inlärningsförmåga och mår bra av utmaningar men det är inte ovanligt att de har svårt att klara skolan, för att de vill passa in eller för att de tappat lusten att lära. "Sverige är ett u-land när det gäller att stötta de här eleverna", säger läraren och specialpedagogen Mona Liljedahl.…
1109110111200