Att ha en elev med synnedsättning kräver planering. Material ska anpassas, uppgifter kan ta längre tid att utföra och samarbetet med resurspersoner ska synkas. Det behöver läraren ta höjd för. Annars är det som att få vilken elev som helst!
I våras lanserades ett nationellt vårdprogram för cancerrehabilitering av barn och ungdom, som syftar till att förbättra livskvaliteten för cancerdrabbade barn och unga. Malin Lönnerblad vid Specialpedagogiska Institutionen på Stockholms universitet forskar om barn med cancer inom utbildningssystemet. Det här är hennes råd till dig som arbetar inom förskola, skola och elevhälsa.
In this paper, we examine the role of principals in making schools more inclusive, which means enabling joint learning of all students. The article draws on empirical investigations from 2700 pages of legal documents on how international policies have been handled in two particular national contexts, Germany and Norway. We regard, in particular, school principals’…
Hur kan lärare hantera elevernas mångfald i sin undervisning? Differentierad undervisning kan bidra till en inkluderande och mer rättvis skola, men det verkar florera en mängd sätt att förstå detta begrepp, skriver Emma Leifler och Girma Berhanu, bägge verksamma vid Göteborgs universitet.
Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
Hjärnans funktioner var i fokus för forskare och Nobelpristagare som träffade lärare från hela världen på fredagens Nobel Prize Teacher Summit i Stockholm. Linda Plantin Ewe, lektor i specialpedagogik, efterlyser mer samarbete mellan kognitionsvetenskapen och pedagogiken.
I Ånge kommun satsar politikerna på stöd till alla barn och elever som behöver det. Mer kunskap, nya arbetssätt och en resursskola gör stor skillnad för elever med stora svårigheter inom språk, kommunikation och socialt samspel.
I skolan är det vanligt att elever med särskilda utbildningsbehov undervisas i samma klassrum som övriga jämnåriga. Inkludering har som mål att ge alla elever samma tillgång till undervisning.
Sverige är det land som har flest elever i ordinarie klassrum, men vi ser inte den positiva utveckling som vi önskat för alla elever. Tvärtom går var fjärde elev ut grundskolan med underkänt betyg i ett eller flera ämnen.