Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Skolpolitik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 5 av 18

Behind the veil: the effect of banning the Islamic veil in schools

2022-12-19
The Islamic veil is a subject of intense controversy in many Western countries. In particular, it remains an open question whether banning the veil in schools prevents female Muslim students from engaging in normal schooling, or whether it is a policy that promotes their integration. We shed light on this question by exploring the effects…
Forskning och utveckling kategorier

Allt färre elever i grundskolan får särskilt stöd vid svårigheter

2022-10-19
Sedan de stora utbildningsreformerna på 1990-talet har allt fler elever misslyckats i skolan. Ett skäl kan vara bristande och missriktade stödåtgärder. En studie från Göteborgs universitet visar att från 1990-talet och framåt är det successivt färre elever som får särskilt stöd och att stödet i allt högre utsträckning består i särskiljande åtgärder.

Malin Tväråna: Rätt kompetens behövs hos de som beslutar om lärares professionsutveckling

2022-09-26
Nu instiftas ett nytt Råd för skolans professioner med stor makt över lärares professionsutveckling. Föreningen för undervisningsutvecklande ämnesdidaktisk forskning (FUUF) varnar för ett för stort fokus på individuell kompetensutveckling istället för på gemensam forskning och utveckling.
Forskning och utveckling kategorier

Utveckling genom forskning

2022-09-02
Hur kan forskningen närma sig skolans praktik? Det var den fråga som gjorde att Ifous grundare Per Reinolf drog igång Ifous för tio år sedan. Det första decenniet kröns också med ett samarbetsavtal med en rad lärosäten inom ramen för ULF – Utbildning, Lärande, Forskning.
145618