Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Skolpolitik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 15 av 19

De effektiva – om varför välfärdens medarbetare går sönder

2019-06-13
I dagarna ger Tankesmedjan Balans ut sin bok “De effektiva”. "Kanske är det istället dags att göra motstånd mot effektiviseringsmantrat och den ideologiska föreställningen att det går att göra förskolans och skolans verksamhet ständigt bättre men billigare", skriver Marcus Larsson som tillsammans med Åsa Plesner driver Tankesmedjan Balans.
Forskning och utveckling kategorier

Michael Walls och Jan Nilsson: Skolutveckling urholkar lärares autonomi

2019-05-24
Effektivisering, kvalitetssäkring och evidens kan låta bra, men Michael Walls och Jan Nilsson menar att dessa delar av vad som ofta kallas New Public Management i själva verket urholkar både lärarnas professionella autonomi och i förlängningen själva demokratin. De hävdar att vi vet för lite om konsekvenserna av olika skolutvecklingstrender, inte minst vad det innebär…

ULF-projektet – ett regeringsuppdrag för att öka forskningssamarbetet mellan akademi och skola

2019-05-17
Med siktet inställt på en stärkt vetenskaplig grund för lärarprofessionen deltar Stockholms universitet i regeringsuppdraget ULF. Vägen dit går genom samverkan mellan forskare, lärare och skolhuvudmän och plattformen Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS).
114151619