Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Skolpolitik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 18

Forskning och utveckling kategorier

”Utbildningssystemet genererar ungdomsarbetslöshet, arbetsmarknadspolitiken reproducerar den”

Idag 08:35
– Vi har två viktiga välfärdssystem som inte har fungerat som önskat sedan 1990-talet, säger Alexandru Panican, professor i socialt arbete vid Örebro universitet. Han deltog i ett seminarium i Almedalen om den stora utmaningen som samhället möter just nu - gängrelaterad kriminalitet.
Forskning och utveckling kategorier

"Politiker måste ha modet att investera i en skola som förstår och välkomnar alla barn"

20 maj
I strävan efter att inkludera alla elever i ordinarie undervisning uppstår ibland fler problem än fördelar, speciellt när realiteten präglas av budgetnedskärningar som leder till stora klasser och färre lärare. Därför måste framtidens skola våga bryta med gamla mönster och vara beredd på omfattande förändringar, inte minst i synen på elever, skriver doktoranden Johanna Lüddeckens.

Kristine Hultberg Ingridz: Vill vi verkligen ha ett samhälle där godkänt betyg i matematik är enda vägen till högre studier?

16 maj
Doktoranden Kristine Hultberg Ingridz reflekterar över vad det betyder att ett godkänt matematikbetyg är vägen till högre studier. Samhällets fixering vid matematikkunskaper gör att de som misslyckas inte får möjlighet att följa sina drömmar, menar hon.

Scientific basis and teaching of values: a survey of politicians’, central bureaucrats’, and teachers’ interpretations

14 mars
The study examined how legislators, central bureaucrats, and teachers interpret the Swedish School Act's formulation that education should be based on science. A special focus was on education about values.
Forskning och utveckling kategorier

Re-examining the functioning of educational markets: Does the private-subsidised sector contribute to school diversification?

14 mars
This article offers new empirical evidence regarding the limits of the premises of educational privatisation policies. Educational markets rely on the assumption that private participation has the potential to boost school diversification and open new educational opportunities for students from disadvantaged backgrounds.
Forskning och utveckling kategorier

Gunnlaugur Magnússon: Gör inte inkluderingen till syndabock

7 mars
Det som gått för långt är inte strävan efter inkludering – utan att vi fått en skola präglad av marknadsexperiment, lärarbrist och ändlösa besparingar. Gör inte inkluderingen till syndabock när det är den ideologiska och ekonomiska styrningen som fallerat, skriver Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet.
1218