Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Särbegåvning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 4

Schools work to help twice-exceptional students

2019-05-07
About 6% of students in the US are said to be twice exceptional because they are academically gifted but have a disability such as attention-deficit/hyperactivity disorder, dyslexia or autism. Some school districts are taking steps to better support this student population, including in Montgomery County, Md., where elementary-school students who are twice exceptional can learn…
Forskning och utveckling kategorier

Viktigt med anpassad undervisning för elever med särskild begåvning

2019-04-01
I varje grundskoleklass finns statistiskt sett 1-2 elever som har en särskild begåvning. Hur ska lärare anpassa undervisningen för att även denna elevgrupp ska utvecklas och stimuleras? I sin doktorsavhandling har Elisabet Mellroth undersökt vad matematiklärare ser för möjligheter och svårigheter med att inkludera särskilt begåvade elever.
Forskning och utveckling kategorier

För smart för skolan

2018-10-30
Att ha särskilt lätt att lära, och brinna för att lära sig mer. Kan det någonsin vara ett problem? Ja, i skolan riskerar särskilt begåvade bli särdeles ledsna och omotiverade elever – och till och med mobbade för sin snabbtänkthet. Och att vara smartare än snittet innebär inte per automatik lysande skolresultat.
Forskning och utveckling kategorier

Ny bild av särskilt begåvade

2018-10-24
Hur kan vi upptäcka särbegåvade barn redan i förskolan? Vilka karaktärsdrag och behov har de? Och hur kan vi vuxna tillgodose deras behov? Det här är några av de frågor som Branca Lie försöker ge svar på i boken Särbegåvade barn – i förskoleålder.
Forskning och utveckling kategorier

Tre sätt att utmana de särbegåvade

2018-01-24
Boken särskilt begåvade elever: Pedagogens utmaning och möjlighet är mycket användbar för oss som arbetar i skolan. Bland annat finns ett avsnitt om hur man kan upptäcka och identifiera elever som är särbegåvade och vilka svårigheter som kan finnas eftersom de sällan upptäcks genom vanliga prov eller vid betygsättning.