Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Relationer"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 6 av 7

Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Barns berättelser – kamratkulturer skapas kring förskolans fotodokumentation

2022-06-02
Artikeln bygger på teorier om dokumentationen som en normaliserande makt i interaktion med enskilda subjekts egna agens. Genom att lyssna till hur 19 förskolebarn mellan 4–6 år interagerar med pedagogisk fotodokumentation eftersträvas i studien att fånga barnens egna perspektiv.
Forskning och utveckling kategorier

Trygghet och relationer i förskolan

2022-03-08
För att skapa en positiv och trygg introduktion behöver vi bra strategier. Vi behöver kunskap om anknytning och relationskapande och vi behöver vara eniga i våra arbetslag, tänka tillsammans kring strategier och förhållningssätt. Det skriver Josefin Malm och Sofie Källhage är båda leg. förskollärare och pedagogistor.
Forskning och utveckling kategorier

Förändring i elevers självtillit återspeglar lärares upplevda kvalitet i kollektiva lärprocesser

2021-11-30
Ulf Jederlund, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, har i en studie jämfört elevers upplevda kvalitet av lärare-elevrelationer och självtillit i skolan, med deras lärares tidigare dokumenterade erfarenheter i en relationell skolutvecklingsprocess.
1 5 6 7