Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Relationer"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 7

Att höra till eller inte? Föränderliga kapital, positioneringar och tillhörigheter från grundskola till högskola

2023-10-03
Denna studie undersöker en tonåring och sedermera ung kvinnas tal om att i olika skolsammanhang positioneras och positionera sig själv som avvikande, ’den Andre’, den ’invandrade’, i relation till majoritetsgruppen, ’det svenska’.

Lärares relationskompetens i växelspelet mellan ’Mig’ och ’Jag’

2023-10-03
Föreliggande artikel har två syften. Det första är att diskutera begreppet lärares relationskompetens med stöd i George H. Meads begrepp ’Mig’ och ’Jag’. Det andra syftet är att, med utgångspunkt från begreppsdiskussionen, diskutera resultat från tre interventionsstudier av lärarstudenters uppfattningar om relationskompetens och, mer specifikt, hur studenternas utveckling i de aktuella projekten kan förstås.
Forskning och utveckling kategorier

Forskarintervju: Alla barn har behov av kontinuitet och trygghet

2023-05-23
En skolövergång är en relationsskapande process som kräver samarbete mellan överlämnande och mottagande lärare. Samarbetet leder till att det skapas bättre förutsättningar för att eleven ska kunna landa i sitt nya sammanhang. Therese Welén visar i sin doktorsavhandling att förutsättningarna kan se väldigt olika ut, och att barn som har särskilda behov riskerar att hamna…

Små barns skapande – ny digital handbok ska stärka barns språk

2023-05-05
All forskning säger att barnens språkutveckling förstärks med hjälp av musik och rörelse. Projektet Små barns skapande vill visa hur språkutveckling, social utveckling och estetiskt skapande kan gå hand i hand. Projektet har skapat ett digitalt läromedel som kan användas i det dagliga arbetet.
12347