Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Relationer"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 7

Forskning och utveckling kategorier

Forskaren: Så kan lärare utveckla arbetet med relationer

2024-06-13
Det ökande antalet elever med problematisk skolfrånvaro ställer högre krav på lärares relationskompetens och förmågan att motivera elever. Utbildning i motiverande samtal kan ge lärare konkreta verktyg, skriver forskaren Martina Jordan, doktorand i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet.

Speciallärares och specialpedagogers relationskompetens i arbete med elevers kamratrelationer och med relationer till elevernas föräldrar

2024-05-08
The purpose of this article is to discuss how special educators – “speciallärare” (SL) and “specialpedagoger” (SP) – perceive relational competence working with their students’ peer relationships and with the students’ parents. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

What new research says about fostering a ‘sense of belonging’ in classrooms

2024-03-21
Greg Walton, Stanford University, discusses the impact of belonging uncertainty on students, offering strategies to foster inclusivity and trust in educational environments. Walton says the research highlights the importance of small cues, diverse curricula and empathetic responses to challenges. (webbradio)
1 2 3 7