Att skapa goda relationer med och mellan elever, utjämna ojämlikheter och stötta de som behöver det, utan utpekande, är tre strategier som lärare i idrott och hälsa använder för att inkludera och skapa social rättvisa i undervisningen.
Det ökande antalet elever med problematisk skolfrånvaro ställer högre krav på lärares relationskompetens och förmågan att motivera elever. Utbildning i motiverande samtal kan ge lärare konkreta verktyg, skriver forskaren Martina Jordan, doktorand i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet.
Vilka är de största utmaningarna för nyutexaminerade lärare? Att kunna hantera knepiga relationer med såväl vårdnadshavare som elever. Lärarutbildaren Adrian Lundberg och hans forskarteam listar några förslag för att rusta lärarna på ett bättre sätt.
The purpose of this article is to discuss how special educators – “speciallärare” (SL) and “specialpedagoger” (SP) – perceive relational competence working with their students’ peer relationships and with the students’ parents. (pdf)
Hur låter man barns vänskaper växa utan att någon hamnar utanför? Experterna om varför alla barn ska få vara med – men inte alltid. Och så kan skolor förhindra att någon blir ensam.
Rapporten Global Youth Resilience Index utforskar de mångfacetterade aspekterna av 4000 ungdomars resiliens – som självförtroende, negativ kognition, sociala färdigheter och anknytning till familj, vänner och skola i olika kulturer.
Greg Walton, Stanford University, discusses the impact of belonging uncertainty on students, offering strategies to foster inclusivity and trust in educational environments. Walton says the research highlights the importance of small cues, diverse curricula and empathetic responses to challenges. (webbradio)
Det talas mycket om lärarnas relationella kompetens, att kunna bygga relationer med sina elever. Men vi talar alldeles för lite om elevernas förmåga att bygga relationer med varandra, menar forskaren Mimmi Norgren Hansson. "Genom att stötta eleverna i deras vänskapsrelationer skulle vi kunna minska mobbningen".
In the present article, we examine the interpersonal and institutional relationship-building activities described by students and adults following a transitional school year in Norway.
Det talas mycket om lärarnas relationella kompetens, att kunna bygga relationer med sina elever. Men vi talar alldeles för lite om elevernas förmåga att bygga relationer med varandra, menar forskaren Mimmi Norgren Hansson.
IBIS-modellen bygger på kartläggning och dokumentation som inte slukar resurser utan i stället frigör dem. Vi pratar med forskningsledaren Martin Karlberg.