Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Relationer"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 7

Forskning och utveckling kategorier

Pupils’interactions and decision-making in an educational game

11 februari
By way of video observations, the current article examines the social interaction of pupils playing an educational card game about fractions, focusing on their epistemic and deontic negotiations during decision-making in dyads. Our findings reveal recurring patterns in how pupils make decisions, emphasising the importance of both epistemic (knowledge-based) and deontic (rights-based) negotiations. (pdf)

Forskningsutblick: Lärares relationskompetens – uppfattningar hos lärare och elever med och utan adhd och ASD

5 februari
Studien undersökte om en utbildningsinsats för lärare kunde förbättra relationerna mellan lärare och elever, med eller utan adhd och, eller autism. Totalt deltog 33 lärare och 232 elever i åldrarna 10 till 16 år från två skolor. Av de 232 eleverna hade 35 adhd och, eller autism.

Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen

2024-12-19
I denne artikkelen belyser vi samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehager og hva som kjennetegner samspill som dannet et fellesskap mellom barna. Vi bruker kvalitativ analyse fra observasjonsdata fra barna og intervjudata av ansatte i barnehagen for å belyse problemstillingen.
Forskning och utveckling kategorier

Kaj Possler: Så kan skolmiljön bidra till välmående och trygga elever

2024-11-29
Rapporterna är många om att eleverna mår dåligt i skolan, stress, stillasittande och otrygga miljöer är vanliga teman. Distriktsläkaren Kaj Possler för fram behovet av ett helhetsperspektiv på elevers hälsa och välmående som utgår från trygghet, gemenskap och lekfulla fysiska aktiviteter.
1 2 7