The EdTech Advisory Forum had responded to the Education Select Committee call for view on ‘The Impact of Covid-19 on education and Children’s Service’ by producing this report. EdTech Vision 2025 celebrates what we do well; but is frank about where we need to improve on support for education technology and digital skills. (pdf)
Slutrapport från FoU-programmet Nyanlända elevers lärande. I FoU-programmet Nyanlända elevers lärande har lärare och skolledare i tre grundskolor i Örebro kommun, tillsammans med forskare från Mälardalens högskola och Ifous, sökt utveckla kunskaper och arbetssätt i syfte att förbättra förutsättningarna för nyanlända elevers lärande. (pdf)
Back to the future of education: Four OECD Scenarios for Schooling is a tool to support long-term strategic thinking in education. Inspired by the ground-breaking 2001 OECD Schooling for Tomorrow scenarios, these scenarios can help identify potential opportunities and challenges and stress-test against unexpected shocks. We can then use those ideas to help us better…
Resonemang om varför färre i åldrarna 15-17 dricker alkohol. Prata om Alkohol i samarbete med Ungdomsbarometern. Undersökningar visar på rekordlåg alkoholkonsumtion bland unga enligt flera mått. Samtidigt har tillgången på alkohol ökat i samhället, vi har lägre genomsnittspriser i handeln, mer reklam om olika drycker, fler utskänkningsställen och en nästan obegränsad resandeinförsel. Hur är det…
This report presents key findings from the Classroom Changemakers award programme. It brings together 15 outstanding ideas from teachers across the UK on how to give young people the opportunity to get creative and solve problems in maths and computer science. (pdf)
Resultaten i översikten visar bland annat att ett i högre grad lärarcentrerat tempo ger goda resultat och att lärare som främjar ett mer elevcentrerat ledarskap och i högre grad individanpassar undervisningsprocesser, i genomsnitt kan förvänta sig en bättre kunskapsutveckling hos sina elever. (pdf)
Med anledning av att gymnasieskolor under våren 2020 varit stängda och i stället erbjudit undervisning på distans för att hindra smittspridningen av coronaviruset, har Ifous genomfört en enkätundersökning av gymnasieelevers upplevelse av social närvaro i förhållande till lärare och klasskamrater. (pdf)
Hur ser en lärmiljö som är inkluderande ut och vad menas egentligen med inkludering? Ja det är frågor som 250 lärare och skolledare har arbetat med under tre års tid tillsammans med forskare från Högskolan i Borås. I den här rapporten presenteras de slutliga och fördjupade forskningsresultaten. (pdf)