Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Rapport (pdf)"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 7 av 11

Forskning och utveckling kategorier

Fjärr- och distansundervisning ur elevperspektiv

2021-02-16
I mars 2020 beslutades att landets gymnasieskolor skulle övergå till distansundervisning för att begränsa smittspridningen av det nya coronaviruset. För att få mer kunskap om gymnasieelevers upplevelser av denna omställning har Ifous genomfört en enkät som drygt 2 300 elever svarat på. Undersökningen är upplagd enligt en modell som mäter undervisningsklimat med hjälp av ett antal…

En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa – med fokus på socialt samspel

2020-11-25
Denna systematiska översikt svarar på frågeställningen: Hur kan en tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa utformas så att elever som möter svårigheter i det sociala samspelet ges goda förutsättningar för delaktighet, utveckling och lärande? (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Ifous fokuserar: Effekter av Ifous forsknings- och utvecklingsprogram

2020-11-20
Vilka avtryck ger programmen i verksamheterna och hur påverkas eleverna? Hur sprids och används den forskning som bedrivs inom programmen? Vad menas egentligen med praktiknära forskning och forskningsbaserat utvecklingsarbete? Det är några av de frågor som har behandlats i studien Ifous fokuserar: Effekter av Ifous forsknings- och utvecklingsprogram. (pdf)

Skolans fjärrundervisning under Coronapandemin 2020: utmaningar, resultat och framtidsutsikter

2020-11-06
Det viktigaste syftet med enkäten är att undersöka vilken roll distansarbete/fjärrundervisning kommer att spela i skolan inom den närmaste framtiden och vilka utvecklingsbehov det medför. Den baseras på strukturerade telefonintervjuer med 301 rektorer i grund- och gymnasieskolan. (pdf)

Skolans fjärrundervisning under Coronapandemin 2020 – utmaningar, resultat och framtidsutsikter

2020-11-04
Vi undersöker hur väl de svenska skolorna lyckades sköta undervisningen helt eller delvis på distans under ”pandemikrisen” under vårterminen 2020, alltså perioden mars-maj. Data samlades in via strukturerade telefonintervjuer till 301 rektorer i grund- och gymnasieskola under juni och augusti 2020. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Nyanlända elevers lärande - Att möta mångfalden i klassrummet

2020-09-21
Slutrapport från FoU-programmet Nyanlända elevers lärande. I FoU-programmet Nyanlända elevers lärande har lärare och skolledare i tre grundskolor i Örebro kommun, tillsammans med forskare från Mälardalens högskola och Ifous, sökt utveckla kunskaper och arbetssätt i syfte att förbättra förutsättningarna för nyanlända elevers lärande. (pdf)
167811