Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Rapport (pdf)"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 7 av 11

Läs- och skrivutvecklande undervisning i den svenska grundskolan - Lärares beskrivning av metoder och arbetssätt

2021-03-15
I denna rapport beskrivs metoder inom språk-, läs- och skrivundervisning i den svenska grundskolan med hjälp av en enkät ställd till lärare i svenska och SOämnena åren 2015–2018. Enkätsvaren visar att lärare använder sig av många olika undervisningssätt för att främja elevers läs- och skrivutveckling. (pdf)

Shock to the system: lessons from Covid-19 - Volume 2: The evidence

2021-03-05
This report is an analysis of multiple data sources collected over several months of engagement with educators, parents, and other educational stakeholders. It maps the main challenges, opportunities, support systems, and uses of educational technologies in the English education system since Spring 2020. (pdf)

Shock to the system: lessons from Covid‑19 - Volume 1: Implications and recommendations

2021-03-05
This report presents the ways in which educational technology can best be used to support teaching and learning for school-aged pupils, particularly when traditional education is disrupted. The work we report here is unique in its synthesis of the multiple voices that contribute to the education ecosystem. It is pragmatic and future facing, with an…
Forskning och utveckling kategorier

Fjärr- och distansundervisning ur elevperspektiv

2021-02-16
I mars 2020 beslutades att landets gymnasieskolor skulle övergå till distansundervisning för att begränsa smittspridningen av det nya coronaviruset. För att få mer kunskap om gymnasieelevers upplevelser av denna omställning har Ifous genomfört en enkät som drygt 2 300 elever svarat på. Undersökningen är upplagd enligt en modell som mäter undervisningsklimat med hjälp av ett antal…

En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa – med fokus på socialt samspel

2020-11-25
Denna systematiska översikt svarar på frågeställningen: Hur kan en tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa utformas så att elever som möter svårigheter i det sociala samspelet ges goda förutsättningar för delaktighet, utveckling och lärande? (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Ifous fokuserar: Effekter av Ifous forsknings- och utvecklingsprogram

2020-11-20
Vilka avtryck ger programmen i verksamheterna och hur påverkas eleverna? Hur sprids och används den forskning som bedrivs inom programmen? Vad menas egentligen med praktiknära forskning och forskningsbaserat utvecklingsarbete? Det är några av de frågor som har behandlats i studien Ifous fokuserar: Effekter av Ifous forsknings- och utvecklingsprogram. (pdf)

Skolans fjärrundervisning under Coronapandemin 2020: utmaningar, resultat och framtidsutsikter

2020-11-06
Det viktigaste syftet med enkäten är att undersöka vilken roll distansarbete/fjärrundervisning kommer att spela i skolan inom den närmaste framtiden och vilka utvecklingsbehov det medför. Den baseras på strukturerade telefonintervjuer med 301 rektorer i grund- och gymnasieskolan. (pdf)

Skolans fjärrundervisning under Coronapandemin 2020 – utmaningar, resultat och framtidsutsikter

2020-11-04
Vi undersöker hur väl de svenska skolorna lyckades sköta undervisningen helt eller delvis på distans under ”pandemikrisen” under vårterminen 2020, alltså perioden mars-maj. Data samlades in via strukturerade telefonintervjuer till 301 rektorer i grund- och gymnasieskola under juni och augusti 2020. (pdf)
167811