Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Rapport (pdf)"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 11

Främjande av psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar

2022-10-07
I det här projektet utvärderade vi olika typer av program och programgrupper som inriktas på att främja psykiskt välbefinnande. Sådana program syftar till att stärka friskfaktorer till skillnad från förebyggande program som syftar till att minska riskfaktorer för psykisk ohälsa. Program för att förbättra levnadsvanor ingick inte. (pdf)

Att lära genom att skriva

2022-09-23
I den här rapporten sammanfattar och kommenterar vi en systematisk forskningsöversikt där skrivandets och texternas innehåll och funktion sätts i fokus. De framträdande forskningsresultaten, att skrivande förbättrar elevers ämneskunskaper jämfört med undervisning som har mindre fokus på skrivande, är därför särskilt relevanta för lärare. (pdf)

Erfarenheter av att använda forskning för undervisning

2022-08-25
Syftet med rapporten är att bidra till förskollärares och lärares gemensamma reflektion och diskussion om användning av forskning som stöd för att utveckla undervisningen. För skolledare och huvudmän kan rapporten fungera som underlag för att planera hur verksamheten kan organiseras för att främja användning av forskning. (pdf)

Likvärdig utbildning med fjärr- och distansutbildning - Slutrapport från FoU-programmet DigiLi

2022-03-29
Under tre års tid har lärare och skolledare på olika nivåer hos åtta olika skolhuvudmän runt om i Sverige och på Åland, arbetat tillsammans med forskare för att utforska och utveckla kunskap om fjärr- och distansundervisning. Syftet har varit att stärka lärares och ledningspersoners förmåga att planera, organisera och genomföra undervisning med hjälp av digital…
Forskning och utveckling kategorier

Årsredovisning 2021

2022-03-17
Under året har vi publicerat fem forskningssammanställningar och har utöver vår årliga forskningsutlysning haft en extra utlysning riktad mot vuxenutbildning. Vi har vidare publicerat åtta avsnitt i Skolforskningspodden och fyllt på webbplatsen Skolforskningsportalen med nytt innehåll.
134511