Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Psykologi"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 2

Superkraften som hjälper oss att förstå varandra

25 oktober
Unga män som sitter i fängelse kan ha svårt att reflektera kring de brott de begått, och hur brottsoffren blivit påverkade. Ju bättre föräldrar och andra viktiga vuxna i barnets omgivning klarar av att reflektera eller mentalisera, desto lättare är det för barnet att utveckla mentaliseringsförmågan.
Forskning och utveckling kategorier

Årets folkbildare vill göra synen på psykisk hälsa mer kunskapsbaserad

2020-02-04
Skribenten och poddaren Christian Dahlström har utsetts till Årets folkbildare 2019 av föreningen Vetenskap och folkbildning. Han får utmärkelsen bland annat för sin podcast Sinnessjukt, och hans senaste granskning handlar om Thomas Erikson, författaren bakom boken "Omgiven av idioter", och de ovetenskapliga personlighetstester som han och andra konsulter säljer.

Psykopati hos barn – det här behöver du veta enligt de svenska experterna

2020-01-23
Enligt amerikanska forskare kan vissa egenskaper och beteenden avslöja om ett barn lider av psykopatiska drag – och på en vårdinrättning i Wisconsin försöker psykologer rädda våldsamma ungdomar från en dyster framtid. Men vad säger de svenska experterna på området? Vilka slutsatser kan man egentligen dra från tre- och fyraåringars uppförande?

Tonåringar med dubbla beteendeproblem behöver anpassade insatser

2019-01-09
Ny forskning visar att det är viktigt att förstå de bakomliggande faktorerna för att kunna behandla barnen på rätt sätt. En tonåring som har antisociala problem måste få hjälp med det emotionella före det kognitiva, medan det omvända gäller för någon som har utagerande beteendeproblem.

"Whenever I put a black jacket on, I get dandruff" – On metonymy as a device for constructive argumentation analysis

2013-02-21
Ju skarpare verktyg vi kan utrusta våra framtida lärare med, och därmed deras elever eller studenter, desto bättre blir vi på att reflektera över vad vi gör med språket och vad språket gör med oss. Det skriver Anders Sigrell, professor i retorik vid Lunds universitet och utbildad lärare, i en artikel om vikten av argumentationsanalys.