Distansundervisningen i våras kläckte idén: varför inte examinera genom enskilda samtal? Tidskrävande, ja – men det blir väldigt tydligt vad eleverna faktiskt kan, skriver svensk- och engelskläraren Henrik Birkebo.
Lärande är tätt förknippat med de strategier vi använder oss av. Tyvärr visar undersökningar att elever/studenter vanligen använder ineffektiva inlärningsstrategier, menar Bert Jonsson och Lars Nyberg, Umeå universitet.
Schools should rethink the use of data and standardized testing, which often produces results too late for teachers to change strategies to help students, according to Jennifer Blatz, StriveTogether. In this article, Blatz writes about how short-cycle evaluation models can quickly provide teachers with data they can use to help improve the learning of students.
Efter att samtliga salstentor anonymiserades på Stockholms universitet 2009, fick personer med utländskklingande namn något sämre betyg än tidigare. Det skulle kunna tolkas som att denna grupp blev positivt diskriminerad innan anonymiseringsreformen. Men denna trend syntes även en period före reformen, vilket tyder på att något annat än själva anonymiseringsreformen kan ligga bakom.
Varför strömmar minnen tillbaka när du besöker din gamla skola eller känner doften av en viss tvål? Av samma anledning som att du får bättre på ett prov som du gör i det rum där du pluggade.
Om det står klart att innehållet i ett nationellt prov eller delprov är känt bland elever kan rektor behöva ta beslut om att använda ett ersättningsprov. Det är viktigt att skolan har tydliga rutiner så att man kan agera skyndsamt i ett sådant fall.
Högskoleprovet, PISA-testerna, och flera andra prov används för att mäta individers kunskap. Testerna speglas i media och ligger till grund för politiska beslut. Innan uppgifterna används i ett verkligt kunskapstest utprövas de. Men hur ska en sådan utprövning designas optimalt? I ett forskningsprojekt vid Stockholms universitet samarbetar flera forskare med nya metoder för att utpröva…
De nationella proven påverkar skolans verksamhet på ett mer omfattande sätt än vad som normalt lyfts fram i debatten. Hur de hanteras, vilka elever som får göra dem och vilka som undantas kan i förlängningen få effekter på hur vi ser på vilka elever som har rätt till vilken kunskap. Det skriver Anette Bagger, biträdande…
Rektorn ansvarar för att beställa nationella prov till skolan. Rektorn ansvarar också för att proven hanteras säkert enligt de regler och instruktioner som finns. Vi har stramat upp reglerna för att förhindra risken för spridning.
Högskoleprovet, Pisa-testerna, och flera andra prov används för att mäta individers kunskap. Testerna speglas i media och ligger till grund för politiska beslut. Men hur ska en sådan utprövning designas optimalt?