Elever som har en större andel nyanlända skolkamrater presterar något bättre på de nationella proven än andra. Resultaten varierar dock mellan landsbygd och stad, vilket kan bero på hur skolorna anpassar undervisningsresurserna, visar en ny rapport från IFAU.
Hur ska man bedöma en elev i matematik om eleven inte förstår begrepp i uppgiften och saknar ord för att resonera och beskriva lösningen? Det har forskare och lärare undersökt i muntliga provsituationer med andraspråkselever i årskurs 9. Resultaten och slutsatserna delar de med sig av i det här avsnittet av Lärare & Forskning. (webbradio)
Månadens forskare, Anette Bagger, har fokuserat extra på de nationella proven i årskurs 3 och menar att skolor behöver se proven mer som en process där lärande sker, tillgängligheten ökar och där bedömningen blir mer hållbar.
Der er en masse teser om, hvad afgangsprøverne betyder for undervisningen og eleverne, men der er næsten ingen reel forskningsviden om, hvad de faktisk betyder. Det vil en gruppe forskere lave om på.
In response to concerns about the effectiveness of traditional essays as a means of assessment due to AI assistance, some educators are exploring a return of oral exams. Researchers at Stanford University have developed a tool called Sherpa, which uses AI to facilitate oral exams, allowing educators to assess students' understanding of assigned readings through…
Resultaterne bliver tvivlsomme, når forskere bruger data fra nationale test fra før 2015, advarer eksperter, som mener, at ministeriet bør sætte en stopper for udleveringen af dét, de kalder for fejlbehæftede data.
Mange forskere bør tage deres tidligere rapporter op til revision. Sådan lyder opfordringen fra en række eksperter på baggrund af et notat, der finder store problemer i flere forskningsrapporter, der bygger på data fra skoleelevers besvarelser i de nationale test.
En gruppe forskere har undersøgt elevernes oplevelse med de oprindelige nationale test og konkluderer, at de ikke som politisk tænkt understøtter elevernes læring.
Selv om de nationale test er stoppet, og nye nationale færdighedstest er ved at blive udviklet, kan data godt bruges til forskning, siger forskningschef fra Rockwool Fonden Rasmus Landersø. Han afviser kritikken fra en række testeksperter.