Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Programmering"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 7 av 8

Forskning och utveckling kategorier

Programmera mera : Vad är en loop?

2018-01-30
Loop betyder att något görs om och om igen. Karin Nygårds pratar med tre deltagare om begreppet loopar och frågar om de stöter på det i sin vardag. Deltagarna får genomföra en utmaning som handlar om att programmera en robot med kodbrickor så att den bakar en tårta. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Praktiskt och tydligt om programmering

2018-01-24
Sammanfattningsvis rekommenderar jag boken Att undervisa programmering i skolan - Varför , vad och hur? till alla lärare som vill få en grund­läggande kunskap om och en historisk överblick över vad programmering kan innebära. Här finns många tydliga och praktiska exempel som framför allt lämpar sig för lärare i grundskolans tidiga år, skriver Nicklas Mörk, grundskollärare i matematik…
Forskning och utveckling kategorier

Programmera mera : Vad är en robot?

2018-01-16
Det som skiljer en robot från en dator är att roboten gör något fysiskt. Den är programmerad för att göra en viss typ av fysiskt arbete. Karin Nygårds är nyfiken på vilken slags robot deltagarna skulle vilja utveckla. De får också genomföra olika programmeringsuppgifter. En av uppgifterna handlar om att få rätt kranar att öppnas…
Forskning och utveckling kategorier

Tydligare om digital kompetens i läroplaner, kursplaner och ämnesplaner

2017-12-25
Dagens elever lever i ett alltmer digitaliserat samhälle och därför har regeringen beslutat om förändringar i styrdokumenten för grundskole-, gymnasie- och vuxenutbildningen. Eftersom det finns ett stort behov av kompetensutveckling har vi material för det redan nu. Mer kommer under vårterminen, till exempel en webbkurs om programmering
1678