Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Pressmeddelande"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 14 av 23

Matematikundervisning är sämre i redan utsatta skolor

2021-06-09
I skolklasser med en hög andel elever med sämre socioekonomiska förutsättningar täcker undervisningen in färre delar av kunskapsinnehållet i matematik och lärare uppger i högre grad att de inte är väl förberedda på att undervisa. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet vars författare efterlyser åtgärder för att skapa en mer likvärdig skola.
Forskning och utveckling kategorier

Stort tapp för elevernas inlärning under pandemins skolstängningar

2021-04-29
Elever i grundskolan lärde sig lite eller ingenting när de studerade hemma under den tid skolan var stängd på grund av coronapandemin. Det visar en ny studie från forskare på Institutet för social forskning vid Stockholms universitet och University of Oxford som jämfört nederländska elevers skolresultat med tidigare år. Eleverna som drabbades värst var de…
Forskning och utveckling kategorier

En förskola i takt med tiden

2021-04-22
I dag avslutas Ifous forsknings- och utvecklingsprogram (FoU) Flerstämmig undervisning i förskolan där 300 förskollärare och ledare för förskoleverksamhet på olika nivåer i åtta kommuner under drygt tre år har arbetat tillsammans med forskare från Malmö universitet för att utveckla undervisningen i sina förskolor.

Vi följer våra äldre syskons val av högskoleutbildning

2021-04-09
Vad storasyskon väljer för högskoleutbildning har stor påverkan på vad deras yngre syskon väljer att söka, även när det leder dem till sämre* utbildningar. Det visar en ny studie med data från fyra länder, bland andra Sverige. Studien publiceras i den högt rankade tidskriften The Quarterly Journal of Economics.
Forskning och utveckling kategorier

Ny satsning ska främja praktiknära forskning i skolväsendet

2021-04-06
Regeringen har beslutat om ett nytt statsbidrag som gör det möjligt för legitimerade lärare och legitimerade förskollärare med en examen på forskarnivå att ägna en del av sin arbetstid till praktiknära skolforskning. Syftet med statsbidraget är att främja forskning och utvecklingsarbete i skolväsendet.

Lärare i frontlinjen i kampen mot smittspridning

2021-03-18
Det var de enskilda lärarna och skolorna som i praktiken fick ta ansvaret för att skolorna skulle kunna hålla öppet när coronapandemin slog till. Samtidigt synliggjordes skolans vitala funktion för hela samhället. Det visar en genomgång av hur det gick till när Sverige höll skolorna öppna under pandemins inledande månader.
Forskning och utveckling kategorier

Elever samlar in berättelser om hur pandemin förändrat våra vanor

2021-03-18
Under 2020 har människors beteenden förändrats på grund av Covid-19. I ett nytt forskningsprojekt kallat Utopian Stories ska elever hjälpa forskare att undersöka vad vi låtit bli att göra på grund av pandemin, och vad vi kan tänkas fortsätta att avstå från framöver för att bidra till ett bättre klimat. Elever runt om i Sverige…
113141523