Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Pressmeddelande"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 11 av 21

Forskning och utveckling kategorier

Tidiga insatser i förskolan – en viktig skyddsfaktor mot psykisk ohälsa

2021-11-24
Förskolan når de allra flesta barn och där finns därför goda möjligheter att bedriva ett hälsofrämjande och förebyggande arbete. Men vad vet vi om de faktorer som påverkar de små barnens psykiska mående? Vad kan forskningen lära oss om hur förskolan kan arbeta för att nå framgång i sitt hälsofrämjande arbete?

Bristande transparens i digitala läromedel försvårar undervisningen

2021-10-20
Nya digitala läromedel i skolan utformade för att anpassa sig till varje elevs individuella kunskapsnivå skapar problem. Den inbyggda tekniken är inte tillräckligt transparent och riskerar att vägleda eleverna utan att lärarna känner sig delaktiga. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Värdefull satsning på ledarskap i förskola, grundskola och gymnasieskola

2021-09-23
I tre år har Örebro kommuns alla rektorer deltagit i ett FoU-program för att stärka det pedagogiska ledarskapet. Fokus har varit på fördjupningar och utveckling av ny kunskap, grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet. Metoder och verktyg som man nu tar tillvara på och verkställer i verksamheten.

Forskarskola ska knyta närmare band mellan forskning och läraryrket

2021-07-07
Vetenskapsrådet har beviljat nära 40 miljoner kronor till ett projekt som leds från Lunds universitet som handlar om samverkan mellan skola och akademi. Målsättningen är att överbrygga glappet mellan den erfarenhetsbaserade verksamheten ute i skolor och akademisk forskning inom utbildningsvetenskap och lärarutbildningen.

Ny forskarskola om särskilt begåvade elever får stort anslag från Vetenskapsrådet

2021-06-24
Regeringen nyligen gett ett uppdrag till Skolverket att kartlägga behov och utveckla initiativ för utbildning av särskilt begåvade elever. En ny forskarskola med Karlstads universitet vid rodret har nu erhållit anslag från Vetenskapsrådet där doktorander kommer att studera och bygga kapacitet för dessa aktuella behov i utbildningssystemet.

Matematikundervisning är sämre i redan utsatta skolor

2021-06-09
I skolklasser med en hög andel elever med sämre socioekonomiska förutsättningar täcker undervisningen in färre delar av kunskapsinnehållet i matematik och lärare uppger i högre grad att de inte är väl förberedda på att undervisa. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet vars författare efterlyser åtgärder för att skapa en mer likvärdig skola.
110111221