Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Pressmeddelande"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 11 av 23

Forskning och utveckling kategorier

Tidiga insatser för att öka läsförmågan viktigt för elever med svenska som andraspråk

2022-06-21
En betydligt högre andel av de elever som följer kursplanen i svenska som andraspråk har behov av tidiga insatser för att kunna utveckla god läsförmåga, jämfört med elever som följer kursplanen i svenska. Det visar en ny studie från Linnéuniversitetet med 46 000 elever på lågstadiet. Eleverna behöver systematisk undervisning i såväl avkodning och ordkunskap…
Forskning och utveckling kategorier

Studie om inskolning under pandemin: ”Avstånd skapar avstånd”

2022-06-10
Hur skapar man trygghet vid inskolning på förskolan när pandemiregler hindrar föräldrar att följa med in? Och hur har relationer mellan barn, föräldrar och personal påverkats? Detta har en forskargrupp vid Lunds universitet undersökt. Studien visar att reglerna kring social distansering har påverkat förskolepersonalens relation till såväl föräldrar som barn.

Elevers egna strategier döljer deras lärande för lärarna

2022-06-09
Elevers egna sätt att använda digital teknik och mobiltelefoner riskerar att göra det svårare för lärare att bedöma hur de klarar skolan och att identifiera deras behov av stöd. Det visar en artikel från Mittuniversitetet som publicerats i den internationella tidskriften ”Educational Review”.

Elever navigerar mellan undervisning och sociala medier i klassrummet

2022-06-07
Elever som har sina smarttelefoner påslagna under lektionstid anstränger sig aktivt för att anpassa funktionerna i applikationerna och sättet de använder dem på till den pågående undervisningen. Applikationerna blir en del av klassrummet då eleverna använder dem för att kommunicera med varandra under lektionstid. Det är slutsatserna av en unik undersökning vid Åbo Akademi som…

Tidigare erfarenhet avgörande för rektorsutbildning

2022-05-17
Rektorer med ett organisatoriskt förhållningssätt till arbetet och tidigare erfarenhet av ledarskap vidareutvecklas genom att delta i rektorsprogrammet. Däremot lyckas inte programmet engagera deltagare som saknar erfarenhet eller som har en annan syn på rektorsrollen. Det framgår av en ny avhandling vid Göteborgs universitet.

Avhandling om skolövergångar utsedd till Lärarpanelens favorit

2022-05-13
Barns övergångar från förskola till förskoleklass, eller från förskoleklass till årskurs ett är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén som forskat om lärares arbete med övergångar. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.

Större risk att barn med migrantbakgrund inte får rekommenderad psykiatrisk behandling

2022-04-26
Barn med migrantbakgrund i Sverige får i lägre grad rekommenderade behandlingar för vissa psykiatriska diagnoser, som adhd och depression, jämfört med barn utan migrantbakgrund. Det visar en studie av forskare från Karolinska Institutet, publicerad i tidskriften Epidemiology and Psychiatric Sciences.
110111223