Rektor Ingela Netz och skolexperten Per Kornhall träffar Eva Hartell, forskningsledare i Haninge kommun samt affilierad fakultet Kungliga Tekniska högskolan. Vad är egentligen ResearchEd? Hur ska man bedöma och varför? Hur kan skolledarna vara gate keepers i utvecklingsarbetet? (webbradio)
Elever i första klass lärde sig nya ord och utvecklade sitt språk på andra sätt i samband med aktiviteter kopplade till högläsning av bilderboken Molnbullar (webbradio).
Slöjdundervisning kan utveckla språket hos elever som inte har svenska som modersmål. När eleverna får känna på material, redskap och verktyg och samtidigt möta nya ord och begrepp som är specifika för slöjdande så ges möjligheter att utveckla elevernas språk. (podcast)
Hur ska man bedöma en elev i matematik om eleven inte förstår begrepp i uppgiften och saknar ord för att resonera och beskriva lösningen? Det har forskare och lärare undersökt i muntliga provsituationer med andraspråkselever i årskurs 9. Resultaten och slutsatserna delar de med sig av i det här avsnittet av Lärare & Forskning. (webbradio)
I avsnittet av Språket med Lotta och Caroline möter vi Malin Ählström som arbetar på Galaxens förskola i Norrköpings kommun. Malin har deltagit i ett ULF-projekt och gjort en aktionsforskning kring flerspråkiga barns språkutveckling. Malin berättar om sina erfarenheter av forskningen och hur det har resulterat i ett förbättrat språkarbete på förskolan. Malin arbetar med de…
I poddavsnittet pratar Caisa med Lena Boström, professor i pedagogik vid Mittuniversitetet. Hon berättar om sin forskning om studiemotivation ur olika perspektiv, elevernas och lärarnas. Lena berättar om vad elever tycker är viktigt när det gäller motivation, lärande, strategier och nyfikenhet. Samt vad lärare bör tänka gällande arbetssätt och didaktiska metoder. (webbradio)
Poesi kan användas för att nå kunskap, utveckla kognition och har ett egenvärde bland annat som en estetisk upplevelse. Men många lärare upplever undervisningen som svår främst på grund av bristen på mätbarhet. Det berättar Karolina Pettersson, tidigare lärare och i dag forskare på Högskolan Dalarna.
Personligheten påvirker skoleprestasjoner, borgerlønn kan kanskje få flere unge i arbeid, norske forskere har laget en universalvaksine mot influensa og pulsklokker lover mer enn de holder.
Lena Boström, professor i pedagogik, och Göran Bostedt, docent i statsvetenskap, har startat en rykande färsk podcast om vad som kan motivera elever och studenter till lärande. Podcasten är baserad på ett fem år långt forskningsprojekt som sträcker sig från grundskolan till gymnasium.