Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Omfattande skolfrånvaro"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 7 av 7

Tag tidligt hånd om skolefravær hos børn med autisme

2019-10-29
Børn med autisme kan have særlige udfordringer i skolen, og det kan føre til langvarigt skolefravær. Opsporing, forebyggelse og tæt samarbejde mellem alle involverede er afgørende faktorer for at sikre børnenes trivsel. Se Socialstyrelsens nye webmateriale med inspiration til det gode skoleliv for børn med autisme.
Forskning och utveckling kategorier

"Vi saknar dig" - viktigaste budskapet för att öka elevers närvaro

2019-10-18
Vad kan du göra när du ser att en stol i klassrummet allt oftare står tom? Att frånvarande elever känner sig saknade av lärare och klasskamrater kan vara en avgörande anledning till att de kommer tillbaka till skolan, menar utredaren och författaren Malin Gren Landell. Här finns samlade råd från Malins föreläsning för elevhälsoteamen i…

Fler elever stannar hemma, vad kan du göra?

2019-02-05
Frågorna till myndigheten gällande lång och olovlig frånvaro ökar. Om du vill hjälpa en elev som riskerar problematisk frånvaro finns det några framgångsfaktorer: var uppmärksam på ströfrånvaro, satsa på tidiga insatser, ha tät kontakt med vårdnadshavare och skapa en systematik i skolans frånvarorutiner.

School effectiveness and truancy: a multilevel study of upper secondary schools in Stockholm

2018-11-29
Truancy is a problem associated with a range of negative consequences at the individual and societal level, both in the short and the long term. Few earlier studies have investigated the association between school effectiveness and truancy. The aim of this study is to examine the links between three teacher-rated features of school effectiveness –…
167