Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Omfattande skolfrånvaro"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 7

Forskningsutblick: Föräldrars perspektiv på skolsituationen för barn och unga med autism

2021-03-30
I denna studie undersöker Lotta Andersson hur föräldrar till barn med autismspektrumtillstånd uppfattar sitt barns skolfrånvaro i förhållande till måluppfyllelse, utmaningar, krav och hinder i undervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

Strukturerat samarbete mot frånvaro

2020-11-11
Ett strukturerat samarbete mellan elevhälsoteam, mentorer och skolledning – det är en av Kungshögsskolans styrkor i arbetet med elever med långvarig frånvaro, enligt mentorerna i årskurs sex. "Själva strukturen är en framgångsfaktor, hur vi arbetar med elevhälsoteamet", säger Rebecka Krassow, lärare i svenska och SO och också mentor i åk 6.
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2020 : Nytorpsmodellen mot utanförskap i skolan

2020-06-05
Åtgärder för att få en frånvarande elev tillbaka till skolan måste bygga på elevens egen motivation. Anna Borg, samordnare för skolfrågor på KIND, och Gunilla Carlsson Kendall, leg. psykolog, berättar om framgångsfaktorerna bakom Nytorpsmodellen för att förebygga och åtgärda utanförskap i skolan.(webb-tv)
13457