Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Omfattande skolfrånvaro"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 8

Forskningsutblick: Komplexiteten i omfattande skolfrånvaro på svenska skolor: Insikter från elever med autism och deras lärare

1 april
Långvarig problematisk skolfrånvaro får allvarliga konsekvenser för elever, både på kort och lång sikt. Den här studien bygger på intervjuer med sex elever med autism som har erfarenhet av skolfrånvaro och fyra erfarna lärare. Syftet med studien var att förstå vilka faktorer som ökar eller minskar risken för problematisk skolfrånvaro. Resultaten visar att både elever…

A review and qualitative synthesis of the voices of children, parents, and school staff with regards to school attendance problems in the Nordic countries

11 februari
School attendance problems (SAPs) have implications for children’s and adolescents’ academic, social, and personal development. Previous research has mainly been conducted using quantitative methods. In the present study, the authors searched specific databases for studies reporting qualitative data representing the voices of children, parents, and school staff regarding SAPs in the Nordic countries. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Skolans insatser för att främja närvaro och förebygga frånvaro för alla elever

5 februari
Skolfrånvaro har en direkt påverkan på elevers möjligheter att nå sina utbildningsmål och utveckla sociala kontakter. En ny systematisk översikt från SPSM samlar forskning om insatser som har visat sig kunna göra skillnad för att främja närvaro bland elever.
Forskning och utveckling kategorier

Sociala tjänstehundar hjälper skolelever med problematisk frånvaro

2024-12-16
Grundskoleelever med problematisk frånvaro som får träffa en social tjänstehund i skolan får bättre skolresultat, bättre psykiskt mående och minskad frånvaro. Det visar det preliminära resultatet av en studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Uppsala universitet.
1 2 8