Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Nyanlända"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 6 av 13

När checklistorna får företräde – det punktuella perspektivets grammatik i revidering av mottagandeplaner för nyanlända elever

2021-11-17
Anna Ehrlin, Ulrika Jepson Wigg har utforskat vad lärare väljer att utveckla i övergångar mellan förberedelseklass och ordinarie klass för nyanlända elever, när dessa rutiner ska formuleras i mottagandeplaner.
Forskning och utveckling kategorier

Hur påverkar migration föräldraskapet?

2021-09-28
Vad händer när den viktigast uppgiften - att vara förälder - vänds upp och ner på en plats där allt är nytt och främmande? Fatumo Osman, docent i omvårdnad, berättar om lösningar som får stor betydelse för föräldrar, barn och samhället. (webb-tv).
Forskning och utveckling kategorier

Undervisning behöver anpassas för nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund

2021-09-13
Nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund behöver få en undervisning som är anpassad efter deras individuella behov på gymnasieskolans språkintroduktion. Förutom att lära sig svenska och vårt skriftspråk måste de till exempel förstå hur de ska förhålla sig till normer som kan vara nya för dem. Läraren spelar en viktig roll i det arbetet visar en…
Forskning och utveckling kategorier

Lekens betydelse för barns trygghet

2021-09-10
Barn som kommer till Sverige från en annan social kultur har många gånger inte fått tid eller utrymme för lek. Att aktivt observera och interagera via leken kan vara ett sätt att ge stöd och skapa trygghet. Leken kan göra övergången till det nya livet mjukare.
Forskning och utveckling kategorier

Från språkförbistring till språkförbättring

2021-06-23
Eftersom det är svårt att vara helt ny i ett språk finns det stöd för att arbeta med nyanlända. Vi var nyfikna på hur lärare som stöder och utbildar dem som tar emot nyanlända i skolan använder framför allt Skolforskningsinstitutets systematiska översikt Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet – med fokus naturvetenskap.
156713