Elaine Fleischer, a teacher in Norway, has developed a programme to help students who are refugees feel like they belong. The Bridge programme includes about 80 students who meet on a regular basis to connect with each other and their Norwegian peers.
Tre projektmedarbetare i Svenska Akademiens utvecklingsprojekt om intensivsvenska har blivit engagerade av Skolverket att skriva artiklar under temat Nyanländas språkutveckling för en så kallad kompetensutvecklingsmodul i Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet).
Det är viktigt att lära känna eleverna för att få dem engagerade. Det blev tydligt för bildläraren Linda Leib när hon undervisade en mångkulturell elevgrupp.
"Vi måste erbjuda våra elever en undervisning som tränar de förmågor som är relevanta i samhället idag. Hur mycket tid ska vi lägga på handstil och rättstavning när den snabba teknikutvecklingen ställer andra krav?" Den frågan ställer sig läraren och universitetsadjunkten Hülya Basaran inför sin föreläsning på Skolverkets inspirationsdag om digitala resurser i modersmålsundervisningen.
Modulen riktar sig till ämneslärare och ger redskap som både underlättar och fördjupar arbetet i elevgrupper med flera nyanlända elever som ännu inte behärskar det svenska skolspråket. Syftet är att modulen ska ge stöd både vid planering och genomförande av undervisning och därmed bidra till en högre måluppfyllelse.
Marie Rödemark var sämst i skolan på franska. I dag är hon en av författarna till läroböcker i språket. Nu har hon utvecklat ett utbildningsmaterial för nyanlända som ska lära sig svenska.
Synen på kvinnors rättigheter och jämställdhet bland nyanlända ungdomar är mer positiv än vad som förmedlas i media, säger Mehrdad Darvishpour vid Mälardalens högskola.
Det är inte enbart det svenska språket som kan begränsa möjligheterna för elever med utländsk bakgrund att lära matematik. Den segregerade skolan, utanförskap och föräldrar som inte kan stötta med läxorna hämmar också lärandet. Det visar en ny avhandling som kastar ljuset på elevernas egna berättelser.
Mer än dubbelt så många barn lider av psykisk ohälsa i dag som för tio år sedan. Ökningen är mycket stor även bland unga vuxna. Det fick en klass på Celsiusskolan i Uppsala att agera. I dagarna har de arbetat med en handlingsplan.