Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 7 av 16

Välj typ av innehåll inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)":

Visa alla Forskning- och utvecklingsartiklar

Forskningsutblick: Upplevd stress hos barn och unga med adhd

2021-09-07
Att vuxna med adhd ofta upplever höga stressnivåer har tidigare påvisats i forskning. Men hur upplever barn och ungdomar med adhd stress? I ett antal artiklar skrivna av forskare från Uppsala universitet har barnens perspektiv lyfts, och det framkommer att barn och ungdomar med adhd upplever stress i högre grad än jämnåriga barn utan adhd.

Forsknings­utblick: Skol­sköterskors stöd till elever med neuro­psykiatriska funktions­nedsättningar

2021-09-07
I denna studie beskrivs skolsköterskors erfarenheter av att stödja elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Studien belyser skolsköterskors betydelse för att identifiera särskilda behov hos elever med NPF vilket kan främja en hälsosam inlärningsmiljö för alla elever.

Adhd från tonåren och som ung vuxen – påverkan på utbildning och yrke

2021-09-07
Andreas Jangmo har studerat uppmärksamhets- /hyperaktivitetsstörning (adhd) som är en vanlig beteendestörning där symptom uppträder i barndomen och påverkar ungefär 5-7 procent av alla barn. Specifikt har han tittat på hur det gått för individer med adhd inom utbildning och arbetsmarknad, samt läkemedelsbehandling och skolresultat.

Elever med særlige behov træder sig til et trygt læringsmiljø

2021-04-28
Det lyder umiddelbart selvmodsigende, at elever falder til ro, når de bevæger sig, men det er præcist, hvad der sker i en specialklasse, som råder over to cykelborde. Eleverne pedalerer sig til færre konflikter, øget medbestemmelse og større selvværd.

Klassens yngsta får oftare inlärningsstörningsdiagnoser – decemberbarn löper nästan dubbelt så hög risk som januaribarn

2021-04-27
Barn födda i december löper en nästan dubbelt så hög risk att få en diagnos om inlärningsstörning, som barn som är födda i januari, visar färsk forskning vid forskningscentret för barnpsykiatri vid Åbo universitet.
167816