Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 18

Välj typ av innehåll inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)":

Visa alla Forskning- och utvecklingsartiklar

Skolan bidrar till diagnoser

2023-02-03
Kärnan i lärarens ledarskap är rutiner, regler, relationer – och ämneskunskaper. Det säger forskaren Martin Karlberg, som själv har jobbat som lärare i åtta år. ”Mitt största misstag var att jag nöjde mig med att vissa elever inte störde andra. Jag ställde lägre krav på deras lärande.”

Lika värde nr 4, 2022

2023-01-31
De flesta som arbetar i förskola eller skola möter barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, med eller utan diagnos. I nummer 4 av SPSM:s tidning Lika värde kan du läsa om hur en gymnasieskola och två kommuner gjort satsningar för att förbättra lärmiljön och undervisningen, bland annat för elever med NPF.

Bra relationer och kunskaper är grundstenar för fortsatt utveckling i Skavsta

2023-01-31
För några år sedan var läget på Nyköpings gymnasium i Skavsta kaotiskt. Något behövde göras. Efter en utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar känner skolan att de är på rätt väg.
Forskning och utveckling kategorier

ADHD – from childhood into adulthood and older age

2023-01-26
Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is a common neurodevelopmental disorder characterized by developmentally inappropriate levels of inattentiveness, hyperactivity, and impulsivity. Symptoms of ADHD often persist into adulthood and psychiatric comorbidities as well as adverse somatic outcomes can emerge across the lifespan.
Forskning och utveckling kategorier

ORU Talks: ”Ibland förminskar man allvaret med adhd”

2022-12-07
Adhd-diagnoserna ökar i Sverige. Det är också vanligt att personer med adhd har andra psykiatriska diagnoser eller fysiska hälsoproblem. "Det är viktigt att lyfta att adhd kan vara kopplad till allvarliga problem," säger professor Henrik Larsson i det senaste avsnittet av ORU Talks.

Kristina Colléns sociala innovation Alma tar steget in i dataspelsvärlden: ”Obruten mark”

2022-12-05
Karaktären Alma, en flicka med autism och adhd, har skapats av socionomen Kristina Collén för att lyfta flickor med funktionsvariationer. Hittills har Almamodellen blivit både barnböcker, teater och föreläsningar. Nu är det dags att inta dataspelsvärlden.  

Diagnoser inte det viktiga – låt lösningarna växa fram

2022-11-30
Lägg ingen större vikt vid eventuella diagnoser. Och fokusera på lösningar för ­individen, inte på barnets problematik. Det är de viktigaste råden från Anne Lillvist, pedagogik­professor specialiserad på förskolan.
1 3 4 5 18