Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 16 av 17

Välj typ av innehåll inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)":

Visa alla Forskning- och utvecklingsartiklar

Alma Memisevic: När forskningen skuldbelägger eleven

2018-03-26
En bekymmersam utveckling inom det specialpedagogiska fältet kan skönjas, där elever i behov av särskilt stöd görs till utvecklingsneurologiskt betingade problem, istället för att fokusera på vad lärare och förskola i samverkan med specialpedagoger kan göra i undervisningen.

Stora brister i lärares kunskap om autism och adhd

2018-03-16
Tre av fyra lärare saknar baskunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, visar ny forskning. Istället för stöd och anpassningar kan elever få höra att de ska ”skärpa sig”. ”Lärare vet ingenting om det här, det är noll poäng i ämnet på lärarutbildningen”, säger professor Sven Bölte.

Mer fokus på neuropsykiatriska svårigheter i Speciallärar- och Specialpedagogprogrammen

2018-02-20
Med start till höstterminen 2018 gäller nya utbildningsplaner för både Speciallärarprogrammet och Specialpedagogprogrammet på Göteborgs universitet. Den stora nyheten är att neuropsykiatriska svårigheter nu finns med i de nationella examensmålen.
1151617