Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 14 av 17

Välj typ av innehåll inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)":

Visa alla Forskning- och utvecklingsartiklar

Insatser i skolan för elever med adhd - Utblick via internationella forskningsöversikter

2018-10-30
I den här sammanställningen sammanfattar vi forskningsöversikter och metastudier om evidensbaserade insatser i skolan för elever med adhd. Forskningsöversikterna har publicerats i internationella tidskrifter under åren 1995 till 2015. (pdf)

NPF-podden : Bemöta en elev i affekt

2018-10-22
Hur kan skolpersonal bäst bemöta en elev under ett känslomässigt utbrott? Hur kan barnet komma ur låsningen? Det undrar en pedagog som upplever att prat bara gör barnet argare. Han vill bli bättre på att kommunicera utan ord. Logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén handleder på telefon.

Tydligare undervisning tack vare bildstöd

2018-10-12
Mötet med elever med rörelsehinder och på grundsärskolan blev en ögonöppnare för Isabel Olsson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) i Stockholm. Den för andra så självklara rätten att kunna kommunicera obehindrat blir för många av dessa elever en stor utmaning.

Individuel forældretræning giver gode resultater for små børn med ADHD

2018-09-05
Der er størst mulighed for et godt resultat, hvis behandling af børn med ADHD tilrettelægges efter det enkelte barns behov. Det viser et nyt studie med 164 børn mellem tre og syv år. Her fik deres forældre teknikker til at få en lettere hverdag med deres barn.

Ny rapport om insatser som gett elever med adhd bättre skolgång

2018-08-29
En ny rapport beskriver insatser som är möjliga att genomföra inom ramen för skolans verksamhet. Rapporten visar att det inte finns några enkla lösningar och att det därmed inte går att ta en insats rakt av och kopiera till nästa elev eller klassrumssituation.

”Ingen ska behöva vara rädd för sitt eget barn – vi vill ha tidiga insatser för utagerande barn”

2018-08-13
Allt fler rapporter visar på en kraftigt ökad psykisk ohälsa bland barn och unga. Samtidigt upplever många föräldrar att det är svårt att få hjälp, framför allt när det gäller neuropsykiatriska utredningar. Allt tar lång tid och samverkan mellan olika aktörer är bristfällig.
113141517