Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Modersmål"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 4

Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Okänt modersmål

2019-12-05
Lågstadieläraren Karin har fått en nyanländ elev i klassen, som adopterats sent till Sverige. Det modersmål som man förmodade att eleven hade visade sig inte stämma. Detta berättar modersmålsläraren för Karin. Att modersmålet inte är identifierat gör att det därför är problematiskt att lära sig ett nytt språk. Det går inte heller att genomföra någon…
Forskning och utveckling kategorier

Den flerspråkiga matematikklassen – en möjlig integrationsarena

2019-12-02
Allt fler elever talar flera språk och har inte ett specifikt modersmål. Vad händer i ett matematikklassrum när svenska, tvåspråkiga och flerspråkiga elever ska förhålla sig till varandra och lära sig matte? Hur uppstår spänningar, hjälpsamhet och konkurrensförhållanden när eleverna möts i skolmatematiken? Det tas upp i en färsk avhandling som också utvecklar nya teoretiska/filosofiska…
Forskning och utveckling kategorier

Rätten att utveckla sitt nationella minoritetsspråk

2019-02-21
Elever som tillhör de nationella minoriteterna har rätt att utveckla sitt minoritetsspråk även om det inte är ett levande språk i hemmet. Det är något olika regler som gäller i förskolan, grundskolan, specialskolan, sameskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan.
1 2 3 4