While teachers are obliged to report and investigate incidents of bullying, harassment, and degrading treatment in Swedish schools, research suggests that they sometimes struggle to decide which incidents to report. In this study, we investigate Swedish schoolteachers’ reflections on dealing with bullying, harassment, and degrading treatment, and on balancing their pedagogical work with juridical demands…
This systematic scoping review examines the available research on cooperation against cyberbullying in the school community. Based on a comprehensive literature search, 22 studies were selected. The types of cooperation identified in the research were mapped on the basis of stakeholders involved, the stage at which cooperation occurred (prevention or intervention) and (in)effective aspects of…
Var sjätte barn, i skolåldern i Europa, är utsatt för nätmobbning enligt Högskolan i Gävle. En ny studie har just publicerats, som visar hur skolpersonal kan göra för att minska problemen med nätmobbning.
The main issue this paper addresses is how impactful a restricted school context can be on children's internalising, externalising and prosocial behaviours after a global disaster, especially for the most vulnerable (victims of bullying and those from schools with a high concentration of disadvantage).
Att som tonåring en gång blivit sexuellt trakasserad av en jämnårig ökar risken för att det händer igen. Detta gäller lika mycket under fritidsaktiviteter som i skolan. Bättre insikter bland lärare, fritidsledare och andra vuxna kan öka chanserna att bryta mönstret tidigt. Det visar en studie från Göteborgs och Örebro universitet.
När flickor och pojkar på mellanstadiet i allt högre grad leker var för sig upprätthålls starka könsnormer – som i sin tur kan bidra till machoattityder och ökad mobbning. Det konstaterar Silvia Edling och hennes forskarteam på Högskolan i Gävle.
Mät mobbning på rätt sätt. Annars riskerar skolan att kraftigt underskatta förekomsten av den. Det visar en studie av Björn Sjögren, universitetslektor och forskare i pedagogik vid Linköpings universitet.
Mobbning och trakasserier bland mellanstadiebarn har ökat under de senaste åren – framförallt riktat mot flickor. Enligt ny forskning från Högskolan i Gävle beror det på ökade klyftor mellan könen och barnens aktivitet på internet.