Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Matematik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 41 av 48

Forskning och utveckling kategorier

Vardagsanknuten matematikundervisning ger sämre resultat

2018-11-13
Hur bör mattelärare undervisa för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt? En ny studie av forskare vid Mälardalens högskola och Nationellt centrum för matematik ger en tydlig fingervisning. Att lägga tid på att eleverna lär sig saker utantill verkar leda till bättre inlärning, medan det däremot verkar vara ineffektivt att knyta matematiken…
Forskning och utveckling kategorier

Using TIMSS items to evaluate the efectiveness of diferent instructional practices

2018-11-13
Can instructional quality be measured using TIMSS items on how often certain instructional practices are used in the mathematics classroom? We focused on three instructional practices that have been the topics of longstanding debates in the educational literature: memorizing formulas, listening to the teacher, and relating mathematics to daily life. In a multi-level multiple regression…
Forskning och utveckling kategorier

Laborera mera

2018-11-01
Att arbeta mer laborativt och visuellt med matematik skulle gynna alla elever. Det menar Margareta Dalsjö, matematik- och speciallärare. Och hon låter gärna elever redan i ettan få grunna på klurigheter som Fibonaccis talföljd.
140414248