Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Matematik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 39 av 48

Forskning och utveckling kategorier

Med problemlösning lär sig elever matematik bättre

2019-05-06
Ett centralt skäl till elevers lärandesvårigheter i matematik beror på en överbetoning av inlärning av procedurer och arbete med rutinuppgifter. Elevers kunskaper skulle förbättras om de, i större utsträckning, fick arbeta med problemlösning. Johan Sidenvall visar på orsaker till varför procedurundervisning dominerar i skolan i dag och hur undervisningen kan bli bättre.
Forskning och utveckling kategorier

Ny forskning om AI i digitala läromedel kan förbättra matematikundervisning i grundskolan

2019-04-26
Artificiell Intelligens i digitala läromedel framställs som en framgångsfaktor för att öka alla elevers kunskapsutveckling. Trots detta används inte digitala verktyg i matematikämnet i samma utsträckning som i övriga skolämnen. Ett nytt forskningsprojekt vid Göteborgs universitet ska därför i samarbete med två grundskolor i Göteborgsområdet undersöka om AI kan förbättra matematikundervisningen.

Med fokus på pedagogisk segregation

2019-04-23
Åse Hansson, verksam vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, har antagits som docent i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet. Sedan 2017 är hon projektledare för Vetenskapsrådets projektet "Betydelsen av lärarkompetens för elevers skolprestationer: Effektiv och rättvis undervisning i svenska och matematik".
Forskning och utveckling kategorier

Lek fram matematikens skönhet

2019-03-12
Pi-dagen i mars ger tillfälle att uppmärksamma både matematikens skönhet och dess mest berömda konstant. Faktum är att vi borde tänka på matematik som ett estetiskt ämne i skolan, med mer lek och utforskande, enligt Umeåforskare.
Forskning och utveckling kategorier

Creating math learners, not calculators

2019-03-08
Fundamental math skills are important, but Canadian educator Alexandra Candler says teaching needs to go beyond memorization and include more real-world examples. "The fundamental math skills are important, but we want to move past that so you can apply your thinking in different situations," Candler asserts.
Forskning och utveckling kategorier

Computer science can change how students who struggle in math see themselves. I’ve watched it happen

2019-02-07
Learning computer science can help students overcome their fear of failure in math by providing a fresh approach to problem-solving, writes New York high-school teacher Courtney Morgan. In this commentary, Morgan writes about her teaching style of coaching "from the sidelines" and allowing students to work together to solve problems.
138394048