Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Matematik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 37 av 46

Forskning och utveckling kategorier

Med problemlösning lär sig elever matematik bättre

2019-05-06
Ett centralt skäl till elevers lärandesvårigheter i matematik beror på en överbetoning av inlärning av procedurer och arbete med rutinuppgifter. Elevers kunskaper skulle förbättras om de, i större utsträckning, fick arbeta med problemlösning. Johan Sidenvall visar på orsaker till varför procedurundervisning dominerar i skolan i dag och hur undervisningen kan bli bättre.
Forskning och utveckling kategorier

Ny forskning om AI i digitala läromedel kan förbättra matematikundervisning i grundskolan

2019-04-26
Artificiell Intelligens i digitala läromedel framställs som en framgångsfaktor för att öka alla elevers kunskapsutveckling. Trots detta används inte digitala verktyg i matematikämnet i samma utsträckning som i övriga skolämnen. Ett nytt forskningsprojekt vid Göteborgs universitet ska därför i samarbete med två grundskolor i Göteborgsområdet undersöka om AI kan förbättra matematikundervisningen.

Med fokus på pedagogisk segregation

2019-04-23
Åse Hansson, verksam vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, har antagits som docent i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet. Sedan 2017 är hon projektledare för Vetenskapsrådets projektet "Betydelsen av lärarkompetens för elevers skolprestationer: Effektiv och rättvis undervisning i svenska och matematik".
Forskning och utveckling kategorier

Lek fram matematikens skönhet

2019-03-12
Pi-dagen i mars ger tillfälle att uppmärksamma både matematikens skönhet och dess mest berömda konstant. Faktum är att vi borde tänka på matematik som ett estetiskt ämne i skolan, med mer lek och utforskande, enligt Umeåforskare.
Forskning och utveckling kategorier

Creating math learners, not calculators

2019-03-08
Fundamental math skills are important, but Canadian educator Alexandra Candler says teaching needs to go beyond memorization and include more real-world examples. "The fundamental math skills are important, but we want to move past that so you can apply your thinking in different situations," Candler asserts.
136373846