Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Matematik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 48

Forskning och utveckling kategorier

Lärares möjligheter att främja elevers teoretiska arbete med geometriska begrepp – lärandeverksamhet om cirkel

28 oktober
I följande artikel diskuteras vad som karaktäriserar lärares handlingar som främjar elevers engagemang, i en lärandeverksamhet där de tillsammans med sina klasskamrater utforskar de geometriska begrepp som relaterar till begreppet cirkel. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Math task experiences and motivation to learn more: How prior knowledge and interest interact with Task-Interest & Task-Difficulty perceptions and feed a desire to reengage

10 september
How do task experiences support proximal and longer-term desires to reengage? Central to this question is the interplay between perceptions of task difficulty and the situational interest. This interplay is increasingly researched but not yet well understood.
Forskning och utveckling kategorier

Almedalen: Bättre kunskapsresultat i grundskolan – lärdomar av engelsk praktik och svensk forskning

20 augusti
Varför blir så många elever inte behöriga till gymnasiet? Varför presterar så få på hög nivå i matematik? Hur reformerar man ett skolsystem för bättre kunskapsresultat? Näringslivets skolforum bjuder på svensk och internationell expertis i rasande tempo. (webb-tv)
12348