Det må vara enkelt att låta eleverna räkna självständigt under mattelektionen. Men det är fel väg att gå, menar professor Andreas Ryve. I stället vill han se fler lektioner där läraren utmanar eleverna att ställa frågor.
Ställ specifika frågor med matematiskt innehåll och rikta dig till alla elever i klassen, manar Marie Sjöblom, forskare i matematikdidaktik vid Malmö universitet. I en ny avhandling har hon undersökt metoder för att skapa matematisk dialog i klassrummet.
Modeller och modellering är centrala i alla STEM-ämnena och kan därför utgöra underlag för att öka autenticiteten i undervisningen. Syftet med forskningsprojektet är att definiera och undersöka en autentisk integrering av naturvetenskaps- och teknikundervisning som två STEM-ämnen genom modeller och modellering i Sverige.
Hur lärare planerar, genomför och utvärderar sin undervisning är centralt för att elever ska få den bästa undervisningen, en undervisning som optimerar deras chanser att lära sig skolmatematiken. Genom att ständigt arbeta med att förbättra undervisning kommer läraren att kunna erbjuda en undervisning som blir tydligare avseende hur kunnandet synliggörs för eleven. I nedanstående artikel…
Hur man kan arbeta konsekvent med sin språkanvändning och vilken betydelse språkanvändningen har när lärare undervisar om subtraktion diskuteras i denna artikel. På grund av en rådande pandemi gick vi inte hela vägen in i mål, därför är ambitionen med denna text att visa hur vi arbetade, hur långt vi kom, hur vi tänkte arbeta…
Vad behöver vi göra för att kunna införa ett arbetssätt där elever kan bli bedömda på sitt starkaste språk? Det är frågan som ligger till grund för initiativet Matte på ditt starkaste språk. Just nu utforskar Helsingborgs stads skolor den här frågan tillsammans med lärare, studiehandledare och elever i åk 6-9 på Högastensskolan.
På många skolor används ”tyst räkning” då elever jobbar ensamma i sina matteböcker. Nu har Marie Sjöblom, doktorand i matematikdidaktik vid Malmö universitet, undersökt metoder för att istället skapa matematisk dialog i klassrummet.