Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Matematik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 48

Forskning och utveckling kategorier

‘I was scared’: many student teachers had bad maths experiences at school. Here’s how they can do better

19 december
Many student teachers enter college with negative emotions about math, such as feelings of shame, anxiety and hopelessness, often stemming from unsupportive teaching during their school years, according to research by Tracey Muir, who notes that the problem can lead to math anxiety and avoidance. 

Forskarintervju: Tidig och intensiv insats hjälper elever att lära sig läsa och räkna

26 november
Att lära sig läsa och räkna hör i början på lågstadiet till grundläggande färdigheter. Vissa elever kämpar med att tillägna sig dessa färdigheter. Forskaren Hanna Lindström-Sandahl har utvecklat och utvärderat specialpedagogiska undervisningsprogram som kan göra stor skillnad för elever som visar tidiga svårigheter med att läsa och räkna.
Forskning och utveckling kategorier

The associations between mathematical skills, cognitive performance, and language background in elementary school children. A two-year follow-up study

29 oktober
Early mathematical skills contribute to later school performance and socio-economic status. Working memory is related to mathematical skills, but spatial and language skills have independent effects on separate areas of mathematical skills such as solving word problems or arithmetic skills. In this study, 9- to 10-year-old children's (N = 57) cognitive and mathematical skills were assessed three…
Forskning och utveckling kategorier

Inequality in participation in shadow education in mathematics in Europe: An intersectional perspective

29 oktober
There is a growing body of research on participation in shadow education (SE), reflecting the global growth of this sector. However, less is known about the topic from an intersectional perspective. Drawing on TIMSS 2019 and PISA 2012 data for European countries, this paper explores the way in which social background, gender and migration background…
Forskning och utveckling kategorier

Podcast: När matematik blir ett språkprov

29 oktober
Hur ska man bedöma en elev i matematik om eleven inte förstår begrepp i uppgiften och saknar ord för att resonera och beskriva lösningen? Det har forskare och lärare undersökt i muntliga provsituationer med andraspråkselever i årskurs 9. Resultaten och slutsatserna delar de med sig av i det här avsnittet av Lärare & Forskning. (webbradio)

Det matematiska samtalets utmaningar – andraspråkselever samtalar för att lösa matematiska problem i en bedömningssituation

28 oktober
Studiens övergripande syfte var att undersöka på vilket sätt elever i årskurs 9, med svenska som andraspråk, samtalar kring och löser matematiska problem under en bedömningssituation som efterliknar en verklig muntlig nationell provsituation. (pdf)
1248