Med enkla medel och stort engagemang har Uggleskolan förenklat och rensat i sin fysiska lärmiljö. Resultatet är att eleverna fokuserar bättre på undervisningen.
Ungdomars självmord är ofta så spontana att de kan förhindras om personen inte hittar någon farlig plats utomhus. Rätt utformning av den byggda miljön är därför en mycket viktig faktor för att motverka självmord hos unga, visar Chalmersforskaren Charlotta Thodelius, som har kombinerat sociologi och kriminologi med arkitektur i sin doktorsavhandling.
Hur kan den fysiska miljön i skolan hjälpa eller stjälpa undervisning och lärande? Det ska Jan Grannäs och Anneli Frelin, skolforskare vid Högskolan i Gävle, undersöka.
Skolgården är en central utemiljö för barn och unga. Att ha tillgång till en kvalitativ utemiljö på skolgården eller i närheten av den, är viktigt för barns lek, lärande och hälsa.
Didaktikforskarna Anneli Frelin och Jan Grannäs studerar just nu hur fysiska förändringar påverkar skolmiljön i Hudiksvall. Detta som en del av ett Vinnova-projekt, Laborativ aktivitetsanpassad skolmiljö i Hudiksvall.
När en ny skolgård ska byggas är det av största vikt att elevernas åsikter och idéer tas till vara. I höstas deltog årskurs 3 på Linehedskolan i Halmstad i projektet ”Arkitekter i skolan” för att skapa ett konstverk till den egna skolgården.
Sal Khan is probably best known for launching Khan Academy , the free online learning platform that covers everything from art to history to computer programming. But Khan is also leading the charge on another learning revolution: flexible learning spaces.
Att utveckla och förändra skolans undervisning med hjälp av IT och digitala medier är sedan länge en viktig fråga på agendan i många länder. Men det har visat sig vara lättare sagt än gjort.
Om att vända motgång till framgång. När Nossebro skola i Essunga kommun jämfördes med landets skolkommuner hamnade man näst längst ner på listan. Möt Johanna Lundén, rektor för Nossebro skola (webb-tv).
I denna artikel skriver författarna om forskningsprojektet "En dator - en elev", där elever i mellanstadiet använde datorer i undervisningen. Istället för att teknologin användes för att uppnå vissa mål, blev användandet av datorer ett mål i sig.