Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Litteracitet"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 32 av 41

Forskning och utveckling kategorier

En multisensorisk läsinlärningsmetod för elever med risk för lässvårigheter - Resultat från ett randomiserat fältexperiment

2019-04-24
Trots att läsning är en grundläggande färdighet lämnar många elever grundskolan med stora brister i läsförståelse. Vi undersöker effekterna av en läsinlärningsmetod som riktar sig till de elever i förskoleklass och årskurs ett som har störst risk att hamna i lässvårigheter. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Läsinlärningsmetod hjälper elever att knäcka läskoden

2019-04-24
En särskild läsinlärningsmetod har positiva effekter på avkodning och bokstavskännedom för de elever i förskoleklass och årskurs 1 som har störst risk att hamna i lässvårigheter. Det visar en IFAU-rapport som redovisar resultaten från ett randomiserat fältexperiment i 12 skånska skolor.
Forskning och utveckling kategorier

Läsförståelse och undervisning om lässtrategier

2019-04-11
Denna systematiska översikt – Läsförståelse och undervisning av lässtrategier – visar tydligt att lässtrategier inte är ett avgränsat och specifikt redskap utan snarare en myriad av redskap för att arbeta med texter och fördjupa sin läsförståelse. Översikten visar även att dessa olika varianter av lässtrategier är beforskade i olika utsträckning och att de lässtrategier som…
Forskning och utveckling kategorier

Screen reading worse for comprehension, leads to overconfidence, new meta-analysis concludes

2019-04-09
Reading from a screen may be worse for students' comprehension than reading from paper, according to a report presented at the American Educational Research Association by University of North Dakota assistant education professor Virginia Clinton. Her findings suggest, she says, that reading from a screen is best-suited for "light pleasure reading."

Avhandling om skrivdidaktik utsedd till Skolportens favorit

2019-04-05
Lärarutbildningen synliggör inte vad skrivdidaktik är. Det menar forskaren Helen Winzell, som arbetat som gymnasielärare i svenska i många år och nyligen disputerade i ämnet skrivdidaktisk kunskap. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
131323341