Läsförståelsen bland svenska elever når bottennoteringar och läsningen i svensk skola sjunker drastiskt. Läraren Karin Herlitz menar att planerad bokläsning under lektionstid är avgörande för att vända den negativa trenden.
Språkutveckling, läsengagemang och inte minst glädje. Det kan dialogisk högläsning av bilderböcker i klassrummet bidra till, enligt forskarna Catarina Schmidt och Sara Hvit Lindstrand.
Effekten blev tydlig när över 200 elever deltog i en studie med litteraturläsning i skolan, kombinerat med lässtrategiundervisning och boksamtal i skolan och hemmen. Eleverna upplevde att de blev bättre läsare. "Att eleverna läste ofta och regelbundet, stöttade av vårdnadshavarna, var avgörande", säger Lena Manderstedt, Luleå tekniska universitet.
Lärarstiftelsen har i sin satsning Lärare & Forskning lanserat en ny webbplats med vetenskapliga nyheter om undervisning och lärande. I det första temat om läsning intervjuas bland andra Barbro Westlund, lektor i läs- och skrivutveckling vid Stockholms universitet, samt Julia Uddén, hjärnforskare vid Stockholms universitet.
Barn läser allt oftare texter på skärm istället för på papper. Har det någon betydelse för läsförståelsen? Ja, i synnerhet för yngre barn, visar en omfattande spansk forskning. "Vi blev förvånade över att skillnaden fortfarande är så stor", säger Ladislao Salmerón.
A study by the National Student Support Accelerator suggests that short, focused tutoring sessions of five to 10 minutes, known as "tutoring bursts," implemented during regular class lessons, improve oral reading fluency and district reading test performance for kindergartners and first-graders.
För att ett barn ska läsa krävs att också föräldrarna läser. Det tror forskaren och modersmålsläraren Katrina Åkerholm. Och varför är det viktigt? Jo, för att skönlitteratur ger dig fantasi och delaktighet i samhället.
I Norrköpings skolor och förskolor har skönlitteratur börjat genomsyra undervisningen i naturvetenskap och teknik. ”Läsning främjar intresset för ämnena men även inlärningen”, säger Alma Jahic Pettersson, forskare på Linköpings universitet och den som står bakom initiativet.