Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Litteracitet"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 42

“Lärares ansvar för läsutvecklingen startar redan i förskolan”

15 november
Tidig läsundervisning behöver både ha fokus på avkodning av bokstäver och ord och stärka barns generella språkförståelse. Redan i förskolan kan pedagogerna lägga en bra grund, som sedan kan utvecklas i förskoleklass och årskurs 1-3. Det säger Tarja Alatalo som forskar om läsundervisning, från förskolan och upp till lågstadiet. 
Forskning och utveckling kategorier

Fritidslärarna vässar sitt språkutvecklande arbete med forskare

17 september
Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids. "Viktigt är att personalen vet vilka begrepp som behöver övas och vilka böcker som passar", säger forskningsledaren Ann S. Pihlgren. Även regeringen har nyligen aviserat om en satsning för att stärka läsningen på fritidshem.

“Vi behöver undervisa eleverna i digital läsning!”

7 juni
Att läsa digitalt är på många sätt mer utmanande än att läsa på papper, visar forskningsstudier. Därför kräver digitalt läsande särskilda strategier. Lisa Molin, lektor vid Center för skolutveckling, ger en överblick över forskningsläget kring analog och digital läsning och vad som kan vara bra för lärare att att tänka på.
1242