Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lek"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 10 av 13

Forskning och utveckling kategorier

Utan lek inget lärande

2019-10-23
Leka eller lära i förskolan? De senaste åren har frågan diskuterats både i Sverige och i andra länder. Men varför välja menar förskoleforskarna. Lek kan rymma både undervisning och social utveckling. Men bara om personalen vet hur de ska göra.

Lek och utforskande i förskolans undervisning inom kunskapsområdet naturvetenskap

2019-10-04
Arbetet med den nya systematiska översikten Lek och utforskande i förskolans undervisning inom kunskapsområdet naturvetenskap har inletts. Lek är grunden för utveckling och lärande i förskolan. Men även utforskande, undersökande och experimenterande aktiviteter är viktiga delar av förskolans didaktik.
Forskning och utveckling kategorier

Nya vägar in i leken

2019-06-24
I förskolans utvecklingsprojekt “En väg in i leken” har leken varit det viktigaste verktyget i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Lekgrupper med lotsar och dragarbarn involverade “nybörjarlekarna” under strukturerade och återkommande träffar.
19101113