”Det har verkligen varit berikande att få forska tillsammans med rektorerna”. Det säger Emelie Johansson, doktorand och utbildningsledare för Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet, som tillsammans med två rektorer medverkar på Framtidens Lärande Väst.
Hur stort handlingsutrymme har skolchefer och rektorer i Sverige, Finland och på Island? Den frågan ställs i ett nytt, internationellt forskningsprojekt som precis har dragit igång.
Icke-stödjande ledarskap är farligt på riktigt. Det säger Stefan Blomberg, som i en avhandling visar hur empatilösa chefer kan underblåsa och förvärra mobbning. Goda nyheter är samtidigt att ett stödjande ledarskap kan motverka kränkande ”giftigt” beteende på jobbet.
Rektorer värderar nyanlända lärares flerspråkighet och deras förmåga att agera brobyggare mellan elever, kollegor och föräldrar men är oroade över vissa aspekter, som ifall lärarnas undervisningskompetens är överförbar till en svensk kontext. Det visar en ny forskningsrapport.
This research paper presents a qualitative, single case study based on empirical material collected during a course in microteaching in Norwegian Early Childhood Teacher Education.
I forskningsprojektet Skola i samhället studeras rektorer, lärare och elever som ägnar sig åt politisk aktivism kopplat till skolan. "Vi började fundera på vad det är som gör att man lämnar tjänstemannarollen, och blir aktivist", säger Eva Reimers, Göteborgs universitet.
The challenges facing today's schools require that education leaders effect change faster than was possible with a traditional years-long strategic plan, authors Douglas Reeves and Robert Eaker write. Leaders should move toward evidence-based changes rather than waiting for buy-in for new initiatives and ensure a strong focus and sense of urgency for plans, they advise.https://www.ascd.org/el/articles/getting-more-urgent-about-change-leadership
Enligt en ny rapport från Swedish Edtest anser sig sju av tio rektorer i hög grad leda och organisera det digitala utvecklingsarbetet på sina skolor. Rapportförfattaren Anna Åkerfeldt menar att resultatet innebär goda förutsättningar att ge relevant stöd i skolans digitaliseringsarbete.
Att välja digitala lärresurser och läromedel är en svår uppgift, där rektor har en nyckelroll. I regel finns en process för hur valet ska gå till, men rektorer efterlyser stöd och samarbete för att öka kompetensen och systematiken i arbetet. Det framgår av en ny rapport som nu släpps.