Glöm det ”magiska trollspöet.” Det tar tid att bygga upp en högkvalitativ elevhälsa. Varje skola måste arbeta utifrån sin verklighet. Det anser forskaren Pia Skott.
Förskolechefer som är närvarande och organiserar vardagen på ett bra sätt – utan att styra för mycket – är viktigare för arbetsmiljön än förskolans pedagogik. Det visar en ny studie.
Mätning, kontroll, utvärdering. Detaljstyrningen av skolan tar tid och kraft för lärarna och skapar frustration hos skolledarna. Men nu har en dörr öppnats på glänt för en större tillit till professionen.
Två lärare fick i uppdrag att lista arbetsuppgifter som de själva kategoriserar som ”kontroll uppifrån”. Resultatet visar hur bristen på tillit splittrar lärarnas dagar.
Resultatansvarigt chefskap och verksamhetsansvarigt ledarskap är två olika sidor av rektorsrollen, med olika krav och olika förväntningar, menar Gunnar Berg, professor emeritus och rektorsutbildare, och det gäller att lära sig hantera båda.
Resultatansvarigt chefskap och verksamhetsansvarigt ledarskap är två olika sidor av rektorsrollen, med olika krav och olika förväntningar, menar Gunnar Berg, och det gäller att lära sig hantera båda.
Bemanningen i förskolan är ofta knapp och barngrupperna upplevdes som för stora av fler än 40 procent av de tillfrågade förskolecheferna. Det visar Lärarförbundets rapport om förskolechefer.