Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Ledarskap"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 18 av 45

Forskning och utveckling kategorier

Bokrecension: Förändring i praktiken

2021-06-14
Att skapa en skolkultur med elevcentrerat professionellt lärande är bland det viktigaste en skolledare kan göra – men också bland det svåraste. Boken tydliggör både komplexiteten och hur den kan hanteras, skriver Peter Fowelin i en recension av boken Leda professionellt lärande – utifrån adaptiv kompetens av Deidre Le Fevre, m.fl.
Forskning och utveckling kategorier

De vill lära oss älska skolan

2021-05-27
Elisabeth Sörhuus mötte flera duktiga rektorer under sin tid som rektorsutbildare. Pia Lindberg såg skolor som verkligen fungerade väl, som expert vid Länsskolnämnden.­ Förebilderna fanns – när de själva gjorde verklighet av sina visioner.
Forskning och utveckling kategorier

"Skolchefen i kläm mellan nationell och lokal kontroll"

2021-05-26
Studiens syfte är att analysera hur skolchefer tolkar paragrafen i skollagen och hur de ser på konsekvenserna av lagändringen med avseende på sitt uppdrag och sin roll. I syftet ingår också att undersöka hur skolchefer tolkar och prioriterar sitt ansvar och handlingsutrymme i gränssnittet mellan formulerings- och realiseringsarenan, skriver forskaren Lars Svedberg, m.fl.
Forskning och utveckling kategorier

"Strategisk planering är kontraproduktiv"

2021-05-26
Stabilt ledarskap och engagerade medarbetare. Det är nyckelfaktorer för att skapa kvalitet. Men strategisk planering, som många rektorer ägnar tid åt, är direkt skadligt i offentlig sektor, säger kvalitetsforskaren Henrik Eriksson.
117181945