Det finns många sätt att locka barn till läsning. På Saffransbackens förskola i Gårdsten används muntligt berättande, sagolådor och fiffiga läsmiljöer. Idéerna kommer från fortbildningen Läslyftet.
En del barn har svårt att lära sig läsa. En forskare har gjort ett hjälpmedel till lärarna. Hjälpmedlet gör att lärarna bättre kan hjälpa barn som har svårt att lära sig läsa. (Sid. 4-6)
Teachers and parents have several ways to nurture literacy and lifelong reading among youths, even in today's digital culture of screens and smartphones, Liana Gamber-Thompson writes. Gamber-Thompson outlines seven tips, including modeling reading behavior and joining them in reading content they enjoy, such as graphic novels.
Kan man läsa bilder? Ja visst, och barn kan det så mycket bättre än oss vuxna. I en tid då vi översvämmas av bildintryck är det kanske viktigare än någonsin? Jag bara älskar att se hur skarpsinniga blickar eleverna har och hur de alltid upptäcker detaljer i bilder som jag med mina trötta vuxenögon missar,…
Till våren startar ett helt nytt magisterprogram i litteraturpedagogik vid Högskolan i Borås. Utbildningen ska hjälpa bibliotekarier och lärare att stärka läsningen och litteraturens plats i samhället.
Att utveckla sin läsförståelse på ett andraspråk är betydligt mer krävande än att göra det på sitt förstaspråk. Trots att vi vet detta saknas idag i stort sett forskning om flerspråkiga elevers vägar till läsförståelse. Det är denna forskningslucka som Anna Lindholm tar sig an i sin doktorsavhandling i svenska som andraspråk. (webb-radio)
Att kunna läsa och inhämta kunskapsstoff är av central betydelse för alla elever i skolan. Den här avhandlingen fokuserade på möjligheten att stärka läsinlärningsundervisningen i lågstadiet och på användandet av digital assisterande teknik för elever med grava läs- och skrivsvårigheter.
Med en beprövad metod och tydlig idé om vad läsningen ska leda till kan romanläsning bli ett nav i svenskundervisningen. Andra delar av ämnet kan sedan kopplas till den gemensamma läsupplevelsen. "Det ger även romanläsningen ett naturligt sammanhang, säger Carl-Johan Markstedt, pedagog på Nobelmuseet.