Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Läsning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 22 av 30

Forskning och utveckling kategorier

Lika värde nr 3, 2020

2020-10-22
Att lära sig läsa, skriva och räkna är inte alltid så lätt. Vad kan skolan göra då? I det här numret av Lika värde-tidningen kan du läsa om en mattesatsning i en hel kommun, ett lekfullt sätt att lära sig skriva och hur en skola arbetar med Läsa, skriva, räkna – garantin för tidiga stödinsatser.…
Forskning och utveckling kategorier

Läsa tillsammans

2020-10-13
Att läsa tillsammans ger läsningen en extra dimension, som för många är pricken över i. Detta panelsamtal speglar en mångfald av läsecirklar i 200 högstadie- och gymnasieskolor, närläsning av bilderböcker med barn i åldern 1-3 år och bokcirklar i både traditionella och nya former. Medverkande: Ann Boglind, universitetslektor, Bo Andér, sammankallande i en läsecirkel med…
Forskning och utveckling kategorier

Är läskunnigheten hotad?

2020-10-13
Läsning är en förmåga som måste hållas levande och den träning barnen får i skolan är inte nog. I många hem är läsning inte en självklarhet. Kan då skolan lägga ansvaret på föräldrarna? Medverkande: Louise Wramner, pedagog, Mats Myrberg, professor i specialpedagogik, Ulf Fredriksson, docent i pedagogik, och Christina Hellman, universitetslektor i lingvistik. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Ljudboken förändrar gamla mönster

2020-09-29
Pojkar läser betydligt mindre än flickor. Det stämmer – förutsatt att man enbart tittar på traditionell bokläsning. Men en ny studie visar att ljudböcker lockar killar till läsning i högre utsträckning än tjejer. Och många lägger mycket tid på lyssningen. Vi lät forskaren bakom rapporten tipsa om hur lärare kan dra nytta av undersökningens resultat.
Forskning och utveckling kategorier

Forskare: Unga skriver inte sämre

2020-09-20
Svenska elevers bristande skrivkunskaper har väckt het debatt. Men Karin Forsling, lektor vid Karlstads universitet, tror inte att unga skriver mindre, eller sämre. "Det finns en uppsjö av skolor där man jobbar mycket framgångsrikt med läsande och skrivande," säger hon.
121222330