Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Läsning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 17 av 30

Forskning och utveckling kategorier

Litteratursamtal i skolan och hemmet

2021-10-19
Läs, läs, läs – och samtala om det ni läser. Det finns olika sätt att involvera hemmet i samtalen om läsning. I filmen ”Litteratursamtal i skolan och hemmet” finns exempel på hur ni kan planera samtalen och på hur ni kan stötta vårdnadshavare att prata vidare om böckerna hemma. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Väck läslusten inför läslovet

2021-10-19
Du vet väl att lovet vecka 44 numera kallas läslovet? För att få läsflyt och lust att läsa behöver elever bli inspirerade och motiverade till läsning. Att uppmärksamma läslovet på skolan kan vara en del i ett gemensamt läsfrämjande arbete – som varar hela året.
Forskning och utveckling kategorier

Uppföljning av Sävsjö skolprojekt

2021-10-01
Göran Ahlqvist, doktorand på Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, står bakom uppföljningsstudie av Sävsjö skolprojekt som genomfördes mellan 1998 och 2002. Projektet utfördes i syfte att förbättra läs- och skrivkunnighet för barn där faktorer som prestation, psykisk ohälsa, skolnöjdhet och läsförmåga beaktades.
Forskning och utveckling kategorier

Growing Your Expertise in Children’s Literature

2021-09-24
Frank Smith reminds us that the role of a teacher is to facilitate and promote the admission of children to the “literacy club” by creating a classroom where meaningful and useful reading and writing activities abound and participation is accessible for all.
116171830