Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Läsning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 13 av 30

Dialogisk högläsning i för- skoleklassen och årskurs 1: ”Jag tycker att molnbullen smakar delikat”

2022-06-16
Artikeln utgår från en klass i årskurs 1 och den undervisning som iscensattes kring bilderboken Molnbullar. I artikeln undersöks vad som kännetecknar undervisningen samt dess betydelse för elevernas språkutveckling och möjliga möte med berättelsens innehåll.

”Lager på lager” – att möjliggöra och synliggöra kommunikativa, kreativa och narrativa kompetenser

2022-06-16
Syftet med studien är att undersöka lärares och elevers upplevelser och erfarenheter av att arbeta med undervisningsdesignen för att bidra med kunskap om hur undervisning med berättelsen i centrum kan möjliggöra och synliggöra elevers kommunikativa, kreativa och narrativa kompetenser.

”Sen dess slutade godisar växa där”: tolkande läsning inom modersmålsäm­net

2022-06-16
I denna designbaserade studie utforskas hur tolkning av skönlitteratur förändras när lågstadieelever i modersmålsämnet ryska själva intar en författarroll. En utgångspunkt är att meningsskapande i mötet med texter är dialogiskt till sin natur och inbäddat i ett historiskt, kulturellt och socialt sammanhang.
Forskning och utveckling kategorier

Reading to improve language skills? Focus on fiction rather than non-fiction

2022-05-13
Four research studies indicate that students who read fiction rather than nonfiction are likely to have better language skills, perform better at school, get more education and be more successful at work, writes psychology professor Raymond Mar. In this commentary, Mar suggests that educators try to encourage students to read fiction for pleasure starting at…
112131430