Dialogic reading is a practical activity for promoting language skills in early childhood. Based on this premise, the current study compares the impact of face-to-face dialogic reading (with and without a face mask) and reading via screen in enhancing preschool children's story comprehension and vocabulary acquisition. (pdf)
Läsförmågan bland unga försämras och det är de mest sårbara eleverna som drabbas hårdast, enligt logopeden och forskaren Anna Eva Hallin. I avsnittet diskuteras vad det beror på och vad som kan göras, liksom skillnaden mellan dyslexi och språkstörning. (webbradio)
Studien handlar om hur lärare hanterar utmanande situationer som uppstår när de utformar inkluderande skriftspråksundervisning. Studien genomfördes med lågstadielärare och speciallärare i fyra grundskolor i två kommuner.
Skönlitteratur används främst för att utveckla läsförståelsen i årskurs 7 i Sverige, men danska lärare låter oftare eleverna arbeta på sätt som kan främja läsförståelse, trots att de säger sig prioritera andra syften. Detta visar en storskalig studie som undersöker hur skönlitteratur används i förstaspråksundervisning i de nordiska länderna.
Vilken litteratur och vilka texter som elever ska ha tillgång till har varit omdebatterat i alla tider. Forskaren Kristin Johansson har undersökt varför vuxna har så starka synpunkter på barns läsning.
Litteratur kan ge personliga och estetiska upplevelser, främja förståelse för andra människor, utveckla språkförmågan och användas i många ämnens undervisning, menar Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap.
Läsförmågan bland unga försämras och det är de mest sårbara eleverna som drabbas hårdast, enligt logopeden och forskaren Anna Eva Hallin. I sin forskning vill hon förstå hur man bäst kan stötta elever med språk- och lässvårigheter.
Elever i första klass lärde sig nya ord och utvecklade sitt språk på andra sätt i samband med aktiviteter kopplade till högläsning av bilderboken Molnbullar (webbradio).
This research aims to increase knowledge about how preschool teachers in three Nordic countries view their preschool’s physical and psychological literacy environment regarding read-alouds. (pdf)
I denne studien utforsker vi hvilke bøker som leses i norske barnehager og hvordan barnehagelærere begrunner valg av bøker. Artikkelen diskuterer funn i lys av teori om barnekultur, danning og estetisk erfaring. (pdf)